sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

ליאון קאס גדל בבית יהודי חילוני לחלוטין ( כהגדרתו שלו , ( שלא לימד אותו מאום על מורשתו . את דרכו האקדמית החל בלימודי רפואה MD ) מאוניברסיטת שיקגו ) והמשיך בלימודי ביו כימיה PhD ) מאוניברסיטת הרווארד . ( במשך עשרים וחמש שנים הוא כיהן כפרופסור ב " וועדה למחשבה חברתית" באוניברסיטת שיקגו , שם לימד מגוון של קורסים העוסקים בתחומי התמחותו במדעים ובאתיקה ביו רפואית , אך גם עסק רבות בטקסטים הקלאסיים של תרבות המערב : אפלטון , אריםטו , דקרט , רוסו ודרווין . בשנים 2005-2002 כיהן כיושב ראש המועצה לאתיקה במחקר הביולוגי של נשיא ארצות הברית והיום הוא עמית בקתדרה ע " ש הרטוג למחשבה חברתית ב"אמריקן אנטרפרייז אינסטיטיוט" . ( AED כפי שהוא מספר במבוא לספר זה , הרומן המתמשך שלו עם החכמה המקראית התחיל בעקבות מפגש עם חבר , שנהפך עד מהרה ללימוד בקבוצת עמיתים מצומצמת ולאחר מכן התפתח לסמינר שלימד במשך כעשרים שנה באוניברסיטת שיקגו . בשנת 2003 פרסם קאס את הקריאה שלו בספר בראשית וכעת רואה הספר אור בעברית . ראשית חכמה מציע גישה ייחודית למקרא . הבעיה היסודית המטרידה את מי שמבקש להבין את הספר העתיק היא הפער שבין עולמו של הקורא לעולמו של הטקסט . הקריאה , או הפרשנות , מטרתה לגשר על הפער . הקריאה הציונית חילונית שהוצגה לעיל ראתה סתירה בין תיאורי הנוכחות האלוהית במקרא ובין חוויית החיים שלה והתגברה על הפער בעזרת דחיקת רגליו של האל מהטקסט . עם אותה בעיה מתמודדים אחרת חוקרים המציעים הסברים פיזיקליים מוכרים לתופעות המתוארות במקרא כנס , כמו קריעת ים סוף המוסברת על סמך הידע הגיאולוגי שבידינו היום . גישות עדכניות יותר למקרא נשענות על הנחות ביקורתיות ופוסט מודרניות בגישתן לטקסט . לפי גישות אלו ההתגלות הדתית איננה אלא מסווה לשאיפות השלטון של אליטות . ניתוח המקרא לאורן של גישות אלו יתיימר להסיר את המסכה מעל התשוקות המופיעות בטקסט במסווה של הדרכות תיאולוגיות , פוליטיות ואתיות . המשותף לכל הגישות האלה הוא מחיקת הפער בין הקורא לטקסט לטובת הקורא . הקורא רואה את עצמו כמי שבידיו הידע הנכון על העולם והוא מפעיל את המאמץ הפרשני שלו במגמה להוכיח שהטקסט כפוף להשקפותיו על העולם . מנגד עומדת גישה דתית קיצונית הלוקה בבעיה הפוכה : במקום לשעבד את המקרא לעולמה , היא מבטלת את כל הידוע לה על העולם למול התיאורים המצויים בכתבי הקודש . כך , הסתירות בין הניתוח המדעי ובין תיאורי המקרא יובילו אותה לניכור מן המדע . לפי גישה זו , למשל , אין כל דרך ליישב בין התיאוריה האבולוציונית ובין תיאור הבריאה המקראי ולפיכך האבולוציה היא בהכרח תורת שקר .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help