sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

נקל לראות שגיבורי הפואמה משכתבים את הסיפור המקראי : לא האל הוציא אותם ממצרים כי אם ידם שלהם היא ששחררה אותם מעול השעבוד ; לא האל שלח אותם למדבר אלא הם , מרצונם העז , בחרו בצייה . הם מודים אמנם בניצחונו של האל " ) סגר 3 ? לינו מךברו אל נלןם (" אך זהו ניצחון זמני . הגיעה העת למרוד ולעלות לארץ ולהשאיר את ארון ברית האלוהים מאחור . מתי מדבר של ביאליק הם כוחות טבע כבירים , טיטנים מורדים , פרומתיאוסים אימתניים , המניפים את ידם למול אלוהי ישראל ומבקשים לעלות לארץ ישראל כשהם מסתמכים בלעדית על עוצמתם וזונחים את מורשתם . על החשיבות התרבותית של "מתי מדבר" מלמדת בין היתר העובדה שהשורות המצוטטות כאן נכללו בהגדת הקיבוצים ( תש , ( ה" אחד מ"כתבי הקודש" המכוננים של תנועת העבודה . למול הקטע הזה הוצבו בהגדה , כהד , קטעים משירת הים ( שמות טו -א : טו . ( וכר מהדהדים ומחזקים הם זה את זה : הפואמה פוקדת : "לחרבות ! לרמחים " ! ושירת הים כמו משיבה : "שמעו עמים ירגזון / חיל אחז יושבי פלשת ; " זו מצהירה : "הננו ועלינו / בסערה " וזו מחרה מחזיקה : "אז נבהלו אלופי אדום / אילי מואב יאחזמו רעד . " האיור הממסגר את העמוד מחזק את הרושם : מתחת לפואמה של ביאליק מצוירות דמויות ענקים תפוחי שרירים שכמו צומחים מן האדמה ומנופפים בהתרסה בידיהם ובנשקם למול האויב הטובע תחת מילות שירת הים . מחברי הגדת הקיבוצים , צמאי אפוס חילוני ארצי , זיהו , בצדק , במתי המדבר את בבואת דמותם שלהם ומצאו בשירו של ביאליק תיאור של תמונת המציאות שאליה שאפו : העם היהודי יגאל את עצמו בעצמו , בכוחו ובעוצם ידו . אך לא זו הייתה כוונת המשורר . מיד לאחר התיאור המרהיב של התעוררות מתי מדבר , מספר ביאליק על שוך הסערה : ? 1 בר הסער . נשתתק המךבר מז-עפו וטהר . ובהירים מזהירים מאד השמים וגדולה הדממה . ואךחות , אשר הךבילןתן הסופה באחד המקומות , תקמנה מברע על פניהן וברכה את שם אלהיהן - ופה כבתחלה נטושים בחול ששים ךבוא פגרים ועל פניהם כעין אור : השלים אותם המות גם עם אלהיהם . ואיש אין בארץ שידע מקומם יבנפלם ובקומם - צבךה הסעךה הררים סביבם ותסגר עליהם . אחת מאותן אורחות נתקלת במראה המוזר ומקבלת הסבר מפי מנהיגה הישיש :

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help