sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

משעשעים במתכונת שירי החמיני של המוסלמים בתימן ; ( ג ) שליטתו בשלוש הלשונות בשירה היהודית בתימן - עברית , ערבית וארמית ; ( ד ) המקוריות הלשונית והכישרון ליצור מלים חדשות המעמידים אותו במקום של כבוד בין משוררי ישראל לדורותיהם ; ( ה ) השכלתו במקורות היהודיים והערביים , כולל השירה הערבית , שכן כתב שירי חול רבים במתכונת שירה זו בתימן ; 0 ) פיתוח מבנה שירי האזור ( מושח ) במידה שמעולם לא נודעה לפניו , ( ז ) ביטוי לסבל של הקיום היהודי תחת שלטון האסלאם בימיו באופן ששיריו מהווים תיעוד בעל ערך רב לתולדות יהודי תימן בימיו . כאמור נולד שבזי וחי במשפחה שהשירה הייתה חלק מחייה . כבר בימי נעוריו החל למשוך בעט המשוררים . בשונה מן המקובל בשירת תימן , עיקר עניינו בשירתו היה בצעירותו בחוויות הפרט שלו . מצבו הכלכלי הדחוק , הצורך לנדוד על פתחי נדיבים , הרדיפה אחר החכמה - כל אלו עולים מתוך שירתו בתקופת חייו הראשונה . השירה הייתה לו הכלי הרוחני העיקרי ליצוק בו את הגיגי רוחו ואת סערת נפשו . משבגר והגיע לגיל העמידה , ומשהחל לעמוד על גורל כנסת ישראל שבתימן הנרדפת על ידי קנאי האסלאם החשוכים מבית מדרשם של הדדים והשאפעים , החל לשנות טעמו וסגנון שירתו . נראה שלא היה זה משבר פתאומי אלא תהליך שנמשך פרק זמן מסוים . בסופו שלדבר , הוקדשה שירתו כולה לעם ישראל . שבזי הפרט נעלם בה לחלוטין , ואין הוא נוכח בה אלא בחתימת שמו בראשי השירים , בסופם או בראשי הבתים שבהם . משהחל שבזי לשאת בעול הציבור , נטש עצמו וטשטש דמותו האישית , מזדהה לחלוטין עם ישראל שבתימן , בשמחתו ובכאבו , בחיי החולין שלו ובימי החג והמועד , בקרב בני ישמעאל ובצל בית המדרש ובית הכנסת . ראש לכל מאוויי המשורר הייתה הגאולה , תמיד צפה בעיני רוחו את הגואל המשיח המשיב את בני עמו אל ציון וירושלים , ובחלומו בהקיץ חזה את הכהן הגדול בעבודתו במקדש ואת המוני ישראל ושבטיו עולים לרגל וחוגגים את המועדים .

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help