sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הקהילה שעלו ארצה לתימן כדי לעלות על קברו . לאחר הקמתה של מדינת ישראל נעשו כמה ניסיונות שלא עלו יפה להעלות את עצמותיו ארצה . מאז המהפכה הרפובליקנית בתימן ( 1962 ) גילה השלטון החדש יחס של אדישות כלפי הקבר ואף הוקם עליו ועל סביבתו בית ספר , כך שנמנעה לחלוטין גישה כלשהי אליו . משיחיות וגאולה כאמור חווה שבזי על בשרו אירועים טרגיים שעברו על קהילות היהודים בתימן במאה הי"ז . החוויות הללו עוררו בו תחושות משיחיות עזות . שבזי היה אחד המנהיגים החברתיים והרוחניים של קהילתו , שתמכו בתנועתו של שבתי צבי . בשנת תכ ( 1666 ) ו" הגיעו לתימן השמועות באמצעות שליחים וכתבים 'שקם להם המלך המשיח לישראל , ' הלא הוא שבתי צבי . אף כי בית הדין בצנעא דחה את משיחיות שבתי צבי , האמינו בו רבים מיהודי תימן , ובראשם שבזי , שנתן לכך ביטוי ברור בכמה משיריו . אולם עד מהרה נתבדתה האמונה המשיחית ובגינה גזר האימאם אלמתוכל אסמאעיל גזרות קשות על היהודים , ובכללן ' גזרת העטרות' לאלעמאים , ( ' שאסרה עליהם לעטוף את ראשם במצנפות מהודרות . הגזרה זעזעה את שבזי וביטוי לה אנו מוצאים בהרבה משיריו , שמהם נלמד כי דת ישראל הייתה ללעג וכי האימאם לחץ על היהודים להתאסלם . באחד משיריו הוא מבקש את מחילת האל על האמונה הכוזבת שהגאולה הייתה צפויה לבוא בשנת תכ . ( 1667 ) ז" על כל פנים , האכזבה משבתי צבי לא ערערה כהוא זה את אמונתו הגדולה של שבזי בגאולת ישראל . הוא שולל את תגובתו הנרגזת והקשה של האימאם הזידי על התעוררות הקהילה היהודית ורואה בגזרת העטרות מעשה שאין לו הצדקה מצד המוסלמים . כל התלאות לא באו לישראל שבתימן אלא בגלל אמונתם התמימה : וכל החטא והסבה / באמרי כי משיחי בא / שטמני ומס הךבה ( טובי תשמ"ו , עמ' . ( 137 אף על פי כן , מצדיק המשורר את הדין ואינו בא בטרוניה כלפי מעלה . התקוה נוחלה כי הדור לא

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help