sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

היהודי הלאומי שנלחם לבטל את הגזרות המוסלמיות ואת השפעתו המזיקה של המכשף המוסלמי המיתולוגי אבן עלואן , שחי כמה מאות שנים לפניו ( מת . ( 1267 לאמיתו של דבר , שבזי הוא הדמות ההיסטורית היחידה בקרב יהודי תימן שהספרות העממית בתימן ייחסה לו מספר גדול כל כך של מעשי נפלאות ( נוי תשכ . ( ז" משיריו עולה כי היו לו קשרי מכתבים עם חכמי צנעא , ובייחוד עם הגדול שבהם באותו דור , ר' סעדיה בן דוד ךךין שהיה קשיש ממנו . שירים הרבה החליפו ביניהם , בעיקר שירי שאלות שהפנה לר' סעדיה דרין בענייני הגות ומוסר , שכן סמכותו של החכם מצנעא בעיני בן דורו הצעיר הייתה בלתי מעורערת , כסמכותם של חכמי צנעא בכלל . הוא מרבה לשבח בשיריו את בני צנעא ( בשמה העברי - אוזל , על פי שמה התימני הקדום 'יזאל ( ' על גדולתם בתורה ומביע את געגועיו המרובים לבקר בעיר זו של חכמים . עם זאת , היו לו קשרים גם עם חכמים בני קהילות אחרות בתימן , כרדאע , דמאר ואף חצרמות . ידועים שני בנים ובת לשבזי : שמעון , יהודה ומרים . שני האחרונים אינם ידועים אלא מחתימותיו על כמה משיריו . יהודה נפטר עוד בחיי אביו ומאגדות העם עולה כי לא היה תלמיד חכמים . שמעון היה יורשו הרוחני של אביו - חכם בתורה ואף חבר בבית הדין בעיר מגוריו מסלה . כאביו היה שמעון משורר - בעברית ובערבית . מחיבוריו הגיע לידינו ספר המרגלית , קובץ תפילות , ובקשות על דרך הקבלה . האגדה מספרת על עוד בת בשם שמעה שמתה בצעירותה , עת ניסה המושל המוסלמי לשאתה לאשה . כאביה , נעשתה שמעה דמות קדושה . יהודים ומוסלמים היו עולים לקברה בבעדאן שבמחוז עדין ( שרעב ) לבקש לעצמם מרפא . במשך מאות שנים שימש קברו של שבזי מוקד לאלפי עולי רגל מרחבי תימן , יהודים כמוסלמים , גברים כנשים , שבאו לחפש מזור למצוקותיהם - מחלות הגוף , עקרות , עוני וכיוצא באלה . במאה העשרים , חזרו כמה מבני

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help