sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

שהתגבשו סביב נושאים מסויימים , כשכל סוגה מאופיינת במערכת סגורה ונוקשה למדי של כללים , במוטיבים קבועים שעפויים בה , בדרכי ביטוי מקובלות ואפילו בניבים לשוניים מסויימים שאימעה לעעמה . בעד העורות הקלאסיות של השירים שווי החרח התרבו בה גם העורות הסטרופיות של ' שירי האיזור ' . '' להלכה ולמעשה כבר שלטה בשירה הערבית ההשקפה הדואליסטית שהבדילה בין התוכן כגופו של השיר לבין עיעובו בלשק כלבושו המקושט . כבר רווחה התפישה שהבדילה בין יעניין' הדיבור השירי לבין "תמלילו . ' עם התפתחות סגנון השירה 'הרח ש והמפליא' - סגנק הבדיע - הגיעה לשיאה גם הנטייה לאסתטיקה אורנמנטאלית והלןשב , הן של יוערי השירה והן של קהל היעד שלה , היה נתק בעיקר לקישוטיה . בכל אלה - בתכניה , בדרכי הבעתה ובחוקי הפואטיקה שלה - הולכת שירת החול העברית בספרד בעקבות השירה הערבית . כבר במחעית הראשונה של המאה האחת עשרה , שניים שלשה דורות לאחר התחלותיה המהוססות , היא הגיעה להישגים שמכל בחינה חשובה לא נפלו מהישגיהם של גדולי המשוררים הערבים . ש > רת החול — הל י שון , הסוגות והנושאים משוררי ספרד ופייטניה דחו את לשונם הקשה והסתומה של הפייטנים הקדומים וההולכים בעקבותיהם . הם אימעו את לשון המקרא בטהרתה , כנתינתה במקור המקודש העתיק , ללא שינויים בולטים - אף שלא נמנעו מהרחבת תחומיה בדרכים שונות , ככל שערכי הביטוי החדשים חייבו זאת . ב'ספר העיונים והדיונים' ( עם' 202 והלאה ) נתן משה אבן עזרא ביטוי קיעוני להשקפה שרק בנאמנות מוחלטת ללשק המקרא תושג העחות הנכספת של שירה עלולה ומדוייקת . הוא אף מטיף להימנע 'מן הדיבור המעורפל , ' לברוח מן הלשון הגסה ולרחוק מן הביטויים המחרים . ' תהא לשונך פשוטה לא עריכה פירוש ומובנה לא זקוק לדרוש , ' הוא מפעיר במשורר המתחיל , שכן עודקים האומרים ש'הטוב בשירים מה שיחידי הסגולה מרועים ממנו ובני העם והפשוטים ! מבינים אותר" ( שם , עמ' . ( 155-154 בגמישות מפתיעה וכמעט בלי משברים הסתגלה 'לשון הקודש' עתיקת הימים ליעדה החדש . עד מהרה למדו המשוררים לחבר בה במשקל ובחרוז שירים על כמעט כל הנושאים שאיפיינו את הסוגות השונות של השירה הערבית . כמתחייב מתלותם בחסדי פטרונים עשירים הירבו לכתוב

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help