sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

( הערבית . ( 'יוצריה הגדולים , אדירי רוח ואנשי מעשה כלם . * אנשים כשמואל הנגיד , שלמה אבן גבירול , משה אבן עורה , לוי אבן אלתבאן , יהודה הלוי , אברהם אבן עזרא , יהודה אלחריוי ודומיהם , יכולים להיחשב - במרחבם התרבותי בזמנם ובמקומם - בין גדולי משוררי העולם . יצירתם הגדולה היפרתה את התרבות העברית במשך מאות בשנים בכל רחבי התפתה היהודית והשפעתה על שירים ומשוררים שונים מן העת האחרונה אף היא אינה מוטלת עוד בספק . ספר 1 ה והספרים האחרים בסדרת 'שירת תור הזהב בספרד" הם מענה לקריאתו הנלהבת של ביאליק ( במבוא לשירי אבן גבירול ) 'לעקור את השירה הספרדית מרשות היחיד של המחקר המדעי ולהכניסה לרשות הרבים של ספרות הדור , " להשיבה לזרם החי והמתפתח של הספרות העברית החדשה . הרקע להתפתחות השירה בספרד ראשיתה של השירה העברית בספרד חלה בסמוך לאמצע המאה העשירית , בקורדובה , בחצרו של המדינאי האמיד חסדאי אבן שפרוט , שכיהן כשר במלכות הח'ליף האומי'י עבד אל רחמאן השלישי . חלפו א 1 למעלה ממאתיים שנה מן הכיבוש הערבי של חעי האי האיברי שהכובשים כינוהו אל אנךלוס . מצבם של היהודים , שסבלו מידם הקשה של המושלים הוויזיגותים הקתולים ונרדפו על ידי מוסדות הכנסייה , השתפר מאוד בשלטון החדש של המוסלמים . לאט ובהתמדה גדל מספרם . עד מהרה השתלבו במערכות חייה של המדינה והחברה וכל דרכי הפרנסה נפתחו לפניהם . אף שנטו להתרכז בשכונותיהם המיוחדות בערים השונות , הם לא ביקשו להסתגר כשוכנים לבדד ושמרו על מגע פתוח עם האוכלוסייה המגוונת . הם רכשו את השפה הערבית ולמדו להכיר את התרבות הערבית העשירה . בדרכים שונות שילבו את תרבות עמם המקורית עם תרבות "העולם החיצוני' באימפריה רחבת הידיים של האיסלאם , מושפעים בין השאר מן הדוגמה הנערצת של רב סעדיה גאון ומפעלו הספרותי הגדול . המשכיל היהודי ידע שחינוכו לא ישלם אלא בשתיהן . התנאים ההיסטוריים המיוחדים שהתהוו עם הכיבוש הערבי , המגעים הפתוחים עם 'העולם' בכל תחומי החיים , ובתחום החינוך והתרבות בכללם , עתידים היו להביא לפריחה המופלאה של תרבות יהודי ספרד - בכל סוגי היצירה של התרבות הכללית כפילוסופיה ,

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help