sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

שהתגבשו סביב נושאים םסויימים , כשכל סוגה מאופיינת במערכת סגורה ונוקשה למדי bit' כל י ל י ים , במוטיבים קבועים שעפויים בה , בדרכי ביטוי מקובלות ואפילו בניבים לשוניים מסויימים שאימצה לעצמה . בעד הצורות הקלאסיות של השירים שווי החרוז התרבו בה גם הצורות הסטרופיות של שירי האיזור ' . * להלכה ולמעשה כבר של י טה בשירה הערבית ההשקפה הדואליסטית שהבדיחה בין התוכן כגופו של השיר לבין עיצובו בלשון כלבושו המקושט . כבר רווחה התפישה שהבדילה בין יעניין" הדיבור השירי לבין 'תמלילו . ' עם התפתחות סגנון השירה 'החדש והמפליא" - סגנון הבךיע - הגיעה לשיאה גם הנטייה לאסתטיקה אורנמנטאלית והקשב , הן של יוצרי השירה והן של קהל היעד שלה , היה נתון בעיקר לקישוטיה . בכל אלה - בתכניה , בדרכי הבעתה ובחוקי הפואטיקה שלה - הולכת שירת החול העברית בספרד בעקבות השירה הערבית . כבר במחצית הראשונה של המאה האחת עשרה , שניים שלשה דורות לאחר התחלותיה המהוססות , היא הגיעה להישגים שמכל בחינה חשובה לא נפלו מהישגיהם של גדולי המשוררים הערבים . שירת החול — הלשון , הסוגות והנושאים משוררי ספרד ופייטניה דחו את לשונם הקשה והסתומה של הפייטנים הקדומים וההולכים בעקבותיהם . הם אימצו את לשון המקרא בטהרתה , כנתינתה במקור המקודש העתיק , ללא שינויים בולטים - אף שלא נמנעו מהרחבת תחומיה בדרכים שונות , ככל שערכי הביטוי החדשים חייבו זאת . ב"ספר העיונים והדיונים" ( עמ' 202 והלאה ) נתן משה אבן עזרא ביטוי קיצוני להשקפה שרק בנאמנות מוחלטת ללשון המקרא תושג הצחות הנכספת של שירה עלולה ומדוייקת . הוא אף מטיף להימנע ימן הדיבור המעורפל , * לברוח מן הלשון הגסה ולרחוק מן הביטויים המוזרים . " תהא לשונך פשוטה לא עריכה פירוש ומובנה לא זקוק לדרוש , " הוא מפעיר במשורר המתחיל , שכן עורקים האומרים ש"הטוב בשירים מה שיחידי הסגולה מרועים ממנו ובני העם והפשוטים ] מבינים אותו' ( שם , עמ' . ( 155-154 בגמישות מפתיעה וכמעט בלי משברים הסתגלה "לשון הקודש" עתיקת הימים ליעדה החדש . עד מהרה למדו המשוררים לחבר בה במשקל ובחרוז שירים על כמעט כל הנושאים שאיפיינו את הסוגות השונות של השירה הערבית . כמתחייב מתלותם בחסדי פטרונים עשירים הירבו לכתוב

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help