sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

אסטרונומיה , רפואה , בלשנות , מתמטיקה וכדומה , בנוסף על היצירה הדתית לאומית שאף היא פילסה לעצמה דרכים חדשות ומקוריות . וכמו ב"תרבות העולם' הערבית , תפשה השירה מקום מרכזי מאוד גם בתרבות המתחדשת של יהודי ספרד . השילוב ההרמוני בין התרבות היהודית והתרבות הערבית קשור מבחינה חברתית בהתפתחות מעמד תקיף ורב השפעה של יהודים ספרדים אמידים . היו ביניהם מקורבים לשלטונות , פקידים או ' שרים , " נושאי תארים ממלכתיים רשמיים , סוחרים גדולים ובעלי נכסים רבים . כידוע , מן החורבן הקדום ועד לתקופת ספרד הנהיגו את קהילות היהודים השונות - מכוח סמכותם הרוחנית ומכוח ההסכמה הציבורית - "תלמידי החכמים , " גדולי התורה הנערצים בכל דור ודור . בספרד , בפעם הראשונה והיחידה בימי הביניים , עברה הנהגת הקהילות לידי אצולת העשירים . דרכי חייהם , שדמו מאוד לארחות חייה של האצולה המוסלמית השלטת , נעשו דגם חיקוי לרבים . על פיהם נקבעו ערכי המוסר והחברה ובחסותם התפתחו המרכזים התרבותיים הגדולים של היהודים . בדומה לשועי הערבים קיימו גם "שרי" היהודים "חצרות" מפוארות . השרים משכו אליהם חבורות של משכילים , יוצרים ומשוררים , השפיעו עליהם רוב טובה ותמכו בהם ביד נדיבה . 1 שירת החול — בעקבות השירה הערבית עד לפריחתה בספרד היתה השירה העברית כמעט כולה שירת קודש . יוצריה , הפייטנים , היו מעין שליחי ציבור , דוברי העם , קולה של עדת המתפללים,- לא על עצמם שרו ולא את עולמם הפרטי ביטאו . אחד מחידושיה החשובים של ספרד היה ביצירת שירת חול גדולה שבמשך מאות שנים עסקה בעולמו של הפרט , רגשותיו , הגיגיו , יחסיו עם זולתו , שמחותיו ועצבוניו . בהתנתקותה המוחלטת מן המערכת המסורתית של התפילה , בפתיחותה לשפע של תכנים שעד ימיה לא זכו לביטוי פיוטי , בחשיבות המכרעת שייחסה לעיצוב האמנותי ולערכיו האסתטיים , ובלכתה ביודעין ומתוך בחירה בעקבות "שירת העולם" הערבית , היתה השירה הזאת בעלת אופי תרבותי מהפכני במובהק , אולי הבולט בכל תולדות הספרות העברית . במאה העשירית , כאשר עשתה שירת החול העברית את צעדיה הראשונים , כבר הגיעה השירה הערבית לשיאי הישגיה . כבר היתה מושרשת בה , להלכה ולמעשה , החלוקה לסונות

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help