sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לדברים . ההבנה קודמת לראייה , שמגלה עולם שכבר פורש והובן , שכן הפרשנות אינה פעילות אנושית אחת מני רבות אלא כישור מרכזי של הקיום האנושי . " העולם לא צריך לעבור המ ְ שגה כדי שיופיע כמקום מוכר שבו נוכל לשכון . ההבנה של מה-משמע-להיות כבר טבועה בדרכינו , וידיעה זו היא שמאפשרת לנו לפעול ולהתנהג בעולם . " אנחנו משליכים את היותנו על מרחב האפשרויות – והאפשרויות הנחשפות חוזרות אלינו , לא כרעיונות או כהבנות בדבר יחסנו ליש , אלא כחלק ממרחב ההופעה של היש הנחשף למבטנו . במעשה הפרשני , ההבנה מנכסת את מה שהבינה . הפרשנות אינה הודאה באמיתות של המובן , אלא פיתוח מרחב האפשרויות המושלכות במהלך ההבנה . עם זאת , יאמר היידגר , " אמנות הפרשנות משוקעת בפעילות הפרקטית עצמה , ואינה מוארת באור התודעה וההכרה השיטתית . " הנס-גיאורג גדמר , בספרו אמת ומתודה , ( 2004 ) מקבל את המפנה שחולל היידגר במיקומה של הפעילות הפרשנית ואת הנעתה אל מרכז הקיום האנושי . אך בעוד היידגר מתאר את הפרשנות כנגזרת של ההבנה , ההרמנויטיקה של גדמר אינה עוסקת ב"הליכי ההבנה אלא בתנאי האפשרות שלה . " גדמר מבקר את התפיסה החד- כיוונית של ההשכלה , שעניינה השגת דעת באמצעות הט ְ בעה של אובייקט בתודעה ריקה-כביכול של סובייקט . ככלל , הוא טוען , תהליכים של מתן משמעות מתאפיינים בדיאלוגיות ובדו-כיווניות ; הם מושתתים על מפגש ומיזוג בין קטגוריות החשיבה בתודעת הסובייקט לבין מושאיה , ויהיו אלה עצמים , טקסטים , יצירות אמנות או טיעונים של בני אדם אחרים . התיאוריה הפרשנית של גדמר אינה מתמקדת ביצירה עצמה , ביוצרה , או בקורא-צופה-פרשן , אלא במפגש ביניהם , במסגרת ההקשרים ההיסטוריים של התרבות האנושית . היצירה מזמנת מפגש בין הקשרים תרבותיים והיסטוריים – " מפגש אופקים , " בלשונו – ומחוללת " מיזוג אופקים" ביניהם , כאשר המעשה הפרשני מובנה כספירלה המעצבת לא רק את משמעות היצירה ( בכל מפגש מחדש ) אלא גם את עולמו של הפרשן . הצירוף " מיזוג אופקים" מתאר אפוא לא רק את התהליך הפרשני אלא גם את התוצר שלו , הנשלם כאשר היצירה ועולמו של הפרשן מתמזגים לכלל משמעות קוהרנטית . עוד תרומה חשובה של גדמר לניתוח הפקת המשמעות היא מושג היישום – שינוי שמתחולל בחייו של מפיק המשמעות כתוצאה מן התהליך הדיאלוגי . חוויית המפגש עם יצירת האמנות מתוארת אצל גדמר במונחים של חדירה אינטימית לתודעת המתבונן : " יצירת האמנות אומרת למתבונן לא רק 'הפנם את מעשה האמנות [ ... ] , ' אלא גם 'שנה את חייך . "'! האם הפרשנות מצויה כיום בעיצומו של תיסוף ערך נוסף , שיהפוך אותה מאמצעי של התבוננות במושאה ליש עצמאי , וזאת על חשבון יצירת האמנות , שהולכת ונעשית משנית ? האם מוקד העניין כיום הוא דווקא מרחב ה"מלל" הפרשני והתיאורטי ? תשובתי השלילית לשאלה זו נשענת על ניתוח האיכויות הייחודיות של מדיום הצילום ותוצריו , שבכוחם להציף אל חיי היומיום של הצופה עיסוק פילוסופי בשאלת ההוויה – לא כדימוי של משהו , ולא כדימוי הנסוב על משהו , אלא כיש חזותי הפותח מרחב של פשר וממשמע את קיומנו בעולם . ההליך הפרשני מפעיל בנו את מנגנוני ההבנה ומביא להצגת מרחב האפשרויות הנפתח במפגש עם היצירה , לחשיפת הבלתי נראה המוחש , לחוויית " ההארה של הדבר עצמו , " אך כל זאת מתוך " מיזוג האופקים" של כוח היצירה וכוחה של הפרשנות , בין המבטים הרבים שהתרבות האנושית מזמנת לנו . השפה האנגלית מציעה ריבוי של מבטים ושל אופני ראייה , glance , gaze – – behold , regard , gape , stare , observe , look , see והפרויקט " חשיפה כפולה" מפגיש 18 Martin Heidegger , Being and Time , trans . Joan Stambaugh ( Albany , NY : State University of New York Press , 1996 ) , pp . 139–144 . 19 יואל פרל , שאלה של זמן : פרויד בראי הזמניות של היידגר ( רמתגן : אוניברסיטת בר-אילן , , ( 2011 עמ' . 69 20 ר' אצל אבי שגיא , הקדמה לסדרת הספרים בעריכתו , "פרשנות ותרבות" ( הוצאת אוניברסיטת בראילן , ( למשל אצל יואל פרל , שם . 21 Hans-Georg Gadamer , Truth and Method ( London : Bloomsbury Academic , 2 nd revised edition , 2004 ) , pp . 258–259 . 22 שם , עמ' . 295 לדיון כללי בהרמנויטיקה של היידגר ושל גדמר ר' Jean Grondin , Introduction to Philosophical Hermeneutics ( New Haven & London : Yale University Press , 1997 ) , ch . 5–6 . 23 גדמר , שם , עמ' . 108 24 סונטאג , "נגד פרשנות , " לעיל הערה , 11 עמ' . 38

מכון שפילמן לצילום


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help