sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

" צורה" ו"תוכן . " הפרשנות – נקמת התבונה באמנות – מרעילה את הרגישויות שלנו ובהבעת מרוששת ומרוקנת את העולם . " הפרשן , בלי למחוק או לשכתב את היצירה , משנה אותה , [ ... ] ובעודו חופר בה הוא משמיד אותה . " דיונה זה של סונטאג שולח אותנו אל תור הזהב של הדיסציפלינה תולדותהאמנות בגישתה הפרשנית הפסיכו-היסטורית , שארנסט גומבריך הוא אחד מנציגיה המאוחרים . יצירת האמנות , סבר גומבריך , מקדמת הכרה עצמית והתפתחות תבונית ורגשית בתהליך " יצירתה מחדש" בידי הצופה , והיא מאפשרת זאת בהיותה אתר של דו-משמעות או רב-משמעות , הגורם לתפיסה האנושית לנוע בין פרשנויות מנוגדות . את תכונת היסוד הזאת מדגים גומבריך באמצעות דימוי ה"ארנב-ברווז" שפרסם הפסיכולוג האמריקאי ג'וזף ג'סטרו ( Jastrow ) [ איור – [ 1 דימוי חזותי שאינו משתנה אך בכוחו לייצר קריאות שונות אצל הצופים בו . " אנחנו יכולים לראות בציור תמונה של ארנב או של ברווז , " מסביר גומבריך . " קל לגלות את שתי הגרסאות . קל פחות לתאר מה קורה כאשר אנחנו עוברים מפרשנות אחת לשנייה . " מכל מקום , דימויים מעין אלה ממחישים לנו כי איננו יכולים לראות את הצורה בנפרד מפרשנותה , ושהפרשנות טבועה למעשה בתפיסה החזותית עצמה . גומבריך הוא גם מי שפסל כמיתוס את תפיסת " העין התמימה , " שהייתה שגורה בסוף המאה 19-ה בזכות הפופולריות הגדולה של המבקר ג'ון רסקין , ועיקרה הצבת הקליטה החזותית כרישום של מופע נטול משמעות , שהפרשנות נלווית לו רק בדיעבד . הדימוי האמנותי , גרס גומבריך , אינו ניתן לקליטה תמימה מאחר שהוא תוצר של תבניות תפיסה שבאו לנו בירושה , נדבך על גבי נדבך , מהיסטוריה ארוכה של ייצוגים באמנות ובתרבות החזותית . גישתו של גומבריך הושפעה עמוקות מהפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין , שטען כי " כאשר אנחנו מפרשים , אנחנו מניחים הנחה ; אנחנו מציבים היפותיזה , שעשויה בהמשך להתגלות כשגויה . אם נאמר ' אני רואה את הדמות הזאת , ' F-כ הדבר אינו ניתן לאימות או להפרכה , ממש כאילו אמרתי ' אני רואה אדום זוהר . ' זהו סוג הדומות שאליו עלינו לשאוף כדי להצדיק את השימוש במלה ' רואה' בהקשר זה . אם מישהו אומר שהוא יודע – מתוך אינטרוספקציה – כי הוא ' רואה , ' התשובה לכך היא : וכיצד אדע למה אתה קורא אינטרוספקציה ? הרי אתה מסביר מסתורין אחד באמצעות אחר . " מטענתו של ויטגנשטיין שפרשנות כמוה כראייה , עולה שהמשגת ה"פרשנות" תשפוך אור גם על מנגנוני ה"ראייה" ולהפך . ומאחר שהמבט מהותי כל כך למפגש עם יצירת אמנות , מתבקש לשאול איזה סוג של מבט נדרש לראיית תצלום , למשל . ההתבוננות בתצלומים מבעד לעדשת הפנומנולוגיה מאפשרת לצופה לכונן דו-שיח דו-כיווני עם הדימוי כדבר הנמצא שם בעולם , תוך שימת דגש על האופן שבו החוויה מבנה את יחסנו לעולם , שהרי " התצלום הוא מערכת יחסים ; הוא דורש תגובה ואחריות הן מצד יוצרו הן מצד הצופה . " הפנומנולוגיה לא חוקרת את הדבר כשלעצמו אלא את התנועה בין דברים בהופעתם , מפגש בזמן עם עולם המורכב ממעשים המתכווננים תדיר מול אופקי משמעות , שיח שאינו כפוף ליחסי השניות של סובייקט / אובייקט ונקודת המוצא לו אינה נעוצה באף אחד מן הצדדים – לא במבנה התצלום ואף לא במבנה התודעה . המבט הצופה בתצלום הוא אפוא אירוע חי , ומודל זה מהווה חלופה לגישות המאבחנות את מושא ההתבוננות כ"חיצוני" למבט . התצלום אינו חיצוני למבט אלא שזור בו , והשאלה אינה מה אני רואה אלא כיצד התצלום מופיע בשדה הראייה שלי . היחסים המשוקעים הללו בין המבט והתצלום תואמים היטב את משנתו של מרטין היידגר , שראה באדם ישות מפרשת , ובחייו תהליך מתמשך של מתן משמעות 12 שם , עמ' . 32-31 13 גומבריך , אמנות ואשליה , לעיל הערה , 1 עמ' . 18 14 שם , עמ' . 244 15 גישה זו הנחתה גם את היסטוריון האמנות ארווין פאנובסקי , שניתח את מנגנוני הפרשנות בחלוקה משולשת : . 1 פרשנות קדםאיקונוגרפית , העוסקת במרכיבים הנתונים של עבודת האמנות ( קו , צבע , צורה , רגשות , נושא ) ועיקרה התייחסות ישירה וחפה יחסית מידע תרבותי ואיקונוגרפי מוקדם ; . 2 פרשנות איקונוגרפית , העוסקת במשמעות הצורות וביטוייהן על בסיס התרבות העולמית ; . 3 ופרשנות איקונולוגית , המחייבת התייחסות לתכנים ממוקדים יותר של אומה , תקופה היסטורית , מעמד , אידיאולוגיה , אמונה דתית או השקפה פילוסופית ; ר' ארווין פאנובסקי , " איקונוגרפיה ואיקונולוגיה : מבוא לחקר אמנות הרנסאנס , " תרגום : אביעד שטיר , בתוך המדרשה : פרשנות , מס׳ 12 ( סתיו , ( 2009 עמ' . 97-69 16 Ludwig Wittgenstein , Remarks on the Philosophy of Psychology ( Chicago : University of Chicago Press , 1980 ) , vol . 1 , p . 3 . 17 Yve Lomax , "Folds in the Photograph , " Third Text , vol . 9 , no . 32 ( Autumn 1995 ) , p . 58 .

מכון שפילמן לצילום


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help