sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מיזוג אופקים שלום שפילמן " בעיונינו בשפת האמנות הדגשנו חזור והדגש עובדה אחת – כוחה של הפרשנות . " ארנסט גומבריך " חשיפה כפולה" הוא פרויקט דידקטי ייחודי , הממחיש רבדים שונים בחזונו ובפעילותו של מכון שפילמן לצילום . המכון , כבית ליוצרים ולחוקרים וכארכיון בהתהוות , מבקש לקדם את הצילום כתחום יצירה , כמושא מחקר וכזירה מרתקת של מפגש בין השניים . הפרויקט מציג מפגש כזה באמצעות הצלבת פרספקטיבות פרשניות שונות על יצירה אחת : פרשנות הצופה ; " פרשנות" או כוונת היוצר ; ושכבות של עיונים פרשניים שתרמו חוקרים מתחומים שונים – פילוסופיה , היסטוריה , ספרות , מוזיקה , תולדות האמנות . במפגש עם יצירת האמנות , כל צופה עשוי לחלץ ממנה משמעויות שונות , או כדברי ניטשה : " אין עובדות , רק פרשנויות . " ובעולם שכולו פרשנויות , נשאלת מאליה השאלה מה תפקידה ותכליתה של פרשנות האמנות , מה הצורך בה ולמי היא מיועדת . האם יש בה כדי להוסיף דבר-מה בעל ערך ( תיאורטי ? היסטורי (? שמעבר לחוויה האסתטית המיידית , התמימה ? ואולי אינה אלא מקור להטיה המעוותת את האמנות ומסתירה אותה בים של מלל , או כפי שהיטיב לשאול ס . יזהר : " עד היכן היא תופסת ומהיכן הינה רק מקלקלת , מאימתי היא עשייה מיותרת ואף מזקת , ומאימתי היא הכרח שאין היצירה בלעדיה אלא מבע אילם לחלוטין ? " פרשנות היא אפוא " מעשה בלתי אפשרי . [ ... ] ובכל זאת יש בה משהו שגורם לחוקרים , תיאורטיקנים , מבקרים , אמנים , אוצרים , מורים , תלמידים וחובבי אמנות לרצות לשמוע ולהשמיע , לכתוב ולקרוא פירוש , ביאור , כגשר אל האמנות . " האם כל המהלך הזה תכליתו להגיע ל"אמת , " לפרשנות אחת שרק היא תקפה ואין בלתה ? ראשוני הפילוסופים של ההרמנויטיקה , פרידריך שליירמאכר ( Schleiermacher ) ווילהלם דילתיי , ( Dilthey ) סברו שכן וראו בהרמנויטיקה את אמנות ההתמודדות עם ההבנות הכוזבות המערפלות את ראייתנו . על רקע זה מהרהר אומברטו אקו : " האם ככל שנחשוף עוד שכבה או סוד הדבר ייתפס כמבוא לאמת המוסתרת באופן מתוחכם יותר ? שהרי דעה רווחת משותפת לכל מסורות הפרשנות והיא הגישה המזלזלת כלפי משמעויות גלויות , שעצם נגישותן והתאמתן לכאורה לשכל הישר חורצות את גורלן בעיני 'חסידי הלוט . "' 1 ארנסט גומבריך , אמנות ואשליה : הפסיכולוגיה של הייצוג התמונתי , תרגום : דפנה לוי ( ירושלים : כתר , , ( 1988 עמ' . 239 2 ר' Babette E . Babich , Nietzsche's Philosophy of Science : Re ֳ ecting Science on the Ground of Art and Life ( Albany , NY : State University of New York Press , 1994 ) , p . 37 . 3 , 'ר למשל , אירית מילר , "פשר הפרשנות , " סטודיו , מס׳ 22-21 ( אפריל , ( 1991 עמ' . 41 4 ס . יזהר , לקרוא סיפור ( תל-אביב : עם עובד , ספריית אופקים , , ( 1982 עמ' . 491 5 גלעד מלצר , "תלי-תלים , " המדרשה : פרשנות , מס׳ 12 ( סתיו , ( 2009 עמ' . 11 6 ביוונית עתיקה , "הרמנויטי" הוראתו "פרשני . " תורת הפרשנות – ההרמנויטיקה – ראשיתה בניסיון לתת פשר לכתבי קודש ודת , מהלך

מכון שפילמן לצילום


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help