sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שונים בעלי תפיסה פנומנולוגית הוא הניסיון לנסח מהם המבנים הקיומיים שמאפשרים ומהווים בסיס לחוויית המפגש שלנו עם העולם ועם עצמנו – חוויה שחלק ממנה הוא תמיד הפרשנות שאנו נותנים לה . כשהפנומנולוגיה חוקרת את מבני החוויה המשוקעים בעולם , היא עושה זאת באמצעות התבוננות בתופעות שתמיד כבר שזורות בו . מרטין היידגר ניסח זאת כך : " לחוות חוויה עם דבר-מה , ] ... [ משמעו כי אותו דבר אוחז בנו , מכה בנו , הולם בנו , מדהים אותנו ומחולל בנו שינוי . כשאנו אומרים שאנו חווים חוויה , כוונתנו הספציפית היא לכך שלא אנחנו יצרנו את החוויה ; לחוות פירושו כאן כי אנו עומדים בה , סובלים אותה , מקבלים אותה כשהיא מכה בנו ונכנעים לה . " הדגש הפנומנולוגי על החוויה מאפשר לשמר את הקשר הבלתי ניתן לניתוק בין הדבר לבין אופני ההיראות שלו , וחושף את טבעו הייחודי של התצלום – שבהיותו יש חזותי , ה"היות" שלו הוא אופן ההיראות שלו . זאת ועוד , ההתמקדות הפנומנולוגית במרחב ההופעה מציעה סוג מסוים של רגישות ופתיחות לחוויה , המאפשרת למבט הצופה לשקוע כל כולו במרחב ההופעה של התצלום , לא להביט בו בחטף אלא לשוטט בו ולהבחין כיצד הוא פותח מקום , בונה עולם ; לראות איך התצלום פותח מרחב של אפשרויות ומתוך כך מרחב של משמעויות . מזאת נובעת חיותו ויכולתו המופלאה של התצלום לדבר אלינו , " לשאוב" אותנו או " לדקור" אותנו במהלך המפגש עמו – ובתוך כך להפוך לחלק מאתנו ולאפשר לנו למקם את עצמנו מחדש בעולם . בפתיחות זו – הן ברמה התיאורטית הן ברמה החווייתית – אני רואה ערך מרכזי . היא שעמדה בלב ליבה של התשוקה שלי לחקר המדיום והיא שהובילה אותי להקמת מכון שפילמן לצילום בשלהי . 2010 המכון הוא גוף ללא מטרות רווח , והחזון המדריך אותו הוא ליזום , לקדם ולתמוך במחקר חדשני ופורץ דרך בתחום הצילום , לקיים דיונים פתוחים ולעודד את היצירה בשדה זה . המכון יוזם אירועים ופרויקטים המקדמים את הבנת הפרקטיקות , השימושים וההשפעות של הצילום , ופועל להעמקת ההבנה של ביטויי המדיום השונים . הקהל מוזמן ליטול חלק בפעילויות המכון , בהן ניתן להתעדכן באתר האינטרנט , . www . thesip . org צוות גדול עסק בהכנת התערוכה , " Luma " המשיקה את תוכנית התערוכות המתחלפות במכון שפילמן לצילום בתל-אביב . תודה לצוות המכון המסור , המופקד על התערוכות ועל האוסף : האוצרת הראשית של המכון , ד"ר איה לוריא , המנהלת את תכניו ותוכניותיו במקצועיות ראויה לציון ; אוצרת המשנה אורית בולגרו , ומתאמת האוסף והעוזרת לאוצרת עלמה ססלר-פסטרנק , שפעלו במסירות בכל נגזרות התוכן וההפקה ותרמו להצלחת הפרויקט . תודה מיוחדת לכותבי המאמרים לקטלוג , פרופ' לואיס קפלן , ליאת לביא וינאי טויסטר , על תרומתם להרחבת השיח על הצילום המודרני ועל מורשת " הראייה החדשה . " תודה לאמן יאן טיכי , שהכין במיוחד עבור תערוכה זו עבודת מחווה ליצירתו של לסלו מוהולי-נאג , ' הכוללת חשיפה נדירה של חומרים מאת מוהולי-נאג' שנשכחו עד כה . תודה לאמן אסף עברון על הסיוע במחקר ממקום לימודיו בשיקגו . רבים וטובים לקחו חלק במלאכת ההכנה והמחקר לקראת התערוכה ותרמו ממיטב ניסיונם המקצועי להפקת התערוכה והקטלוג . תודות לעינת עדי על העריכה הקפדנית והמסורה של הטקסטים בעברית , על תרגום מאמרו של פרופ' קפלן לעברית ועל התרגום לאנגלית של ביוגרפיות האמנים ; לדריה קסובסקי על התרגום המקצועי לאנגלית ; למעצב הגרפי קובי פרנקו , המלווה את שלל פרסומי המכון , על עיצובו המדויק של הקטלוג , המבטא את רוח המכון ותכני התערוכה ; למעצבי התערוכה , האדריכלים קארינה טולמן 10 בהם ניתן למנות את אדמונד הוסרל , מרטין היידגר , ז'אן-פול סארטר , מוריס מרלו-פונטי , ז'אן-לוק ננסי , ז'אן-לוק מריון , ורולאן בארת המאוחר . 11 Martin Heidegger , "The Nature of Language , " On the Way to Language , trans . P . D . Hertz ( New York : Harper Collins , 1982 ) , p . 57 .

מכון שפילמן לצילום


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help