sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להזכיר רק מספר שמות . ( תקצר היריעה מלמנות את התיאוריות השונות על הצילום ואת ההמשגות הנובעות מהן : מהתייחסות להתבוננות בתצלום כ"חוויה תפיסתית" שכמוה כתפיסת הדברים בעולם הממשי ועד התייחסות אליה כחוויה אסתטית , ומתפיסת התצלום כאובייקט הנתון לקריאה סמיוטית ועד קריאה פנומנולוגית שלו . ולאחר כל אלה , ניתן להוסיף ולשאול : האם תצלומים נושאים מסר מקודד או שמא הם מסר ללא קוד ? האם הם סימולקרות ? האם ניתן להגדיר את הספציפיות של הצילום כמדיום תרבותי , חברתי ופוליטי ? האם צילום יכול להיות מובן רק כאינדקס ? האם הוא יכול לחרוג מהיבט הייצוג שלו ולהיתפס קודם כול מתוך השדה החווייתי ? המורכבות של הרשת התיאורטית הרחבה ושל השאלות הנובעות ממנה רבה עוד יותר כשחושבים על הצילום כמטריצה רב-ממדית , הכוללת מגוון רחב של פרקטיקות ( דאגרוטיפ , קאלוטיפ , צילום אנלוגי , צילום דיגיטלי , צילום רנטגן , צילום מיקרוסקופי , קולנוע , וידיאו , וכו , ( ' המשמשות לצרכים שונים ( אמנות , עיתונות , פרסום , תיעוד , רפואה , פורנוגרפיה , מחקר , ריגול וכו . ( ' וג'יימס אלקינס מוסיף , בספרו מהו צילום , ( 2011 ) כי ניתן לראות בצילום אמנות , מדיום חברתי , או כלי לתפיסת העולם במונחים של ייצוג , זמן , זיכרון , משך , נוכחות , אהבה , אובדן , אבל או נוסטלגיה . אין זה פלא אפוא כי מימיו הראשונים ועד היום , הפגין הצילום התנגדות עיקשת לכל ניסיון להגדירו , לקטלגו או לאפיין את הספציפיות שלו ; כלומר , הוא מתאפיין ב"תחושת חמקמקות של הדימוי הצילומי עצמו . " טיירי דה-דוב הצביע על הדואליות המהותית לצילום , שמצד אחד הוא " אירוע" רגעי ( התצלום לוכד את הרגע ומעיד עליו , אך מתוך כך גם מעיד כי חלף ואינו קיים עוד ) ומצד שני מתקיים כ"תמונה" ( כייצוג אוטונומי שאינו מתייחס עוד למציאות ממנה נשאב . ( ואילו אלן סקולה הדגיש חלוקה בינארית בין תיאוריות הרואות בצלם עד ( ואת התצלום כדיווח על מציאות ) לבין אלו הרואות בו צופה ( ואת התצלום כביטוי מטפורי לאמת פנימית . ( בינאריות דומה מאפיינת את השיח הצילומי העכשווי , שנחלק לשתי גישות עיקריות : הגישה האחת , ה"ריאליסטית , " מתמקדת בחומריות המציאות הממשית המוצאת את ביטויה בתצלום ; ואילו הגישה האחרת , ה"הקשרית , " בוחנת את תוכן הדימוי המצולם באמצעות פרשנות תרבותית , היסטורית , אפיסטמית ואסתטית . מייקל פריד מכריז בספרו האחרון , מדוע הצילום חשוב כאמנות יותר מאי פעם , ( 2009 ) כי הצילום הוא " מדיום אונטולוגי" ומתוך כך יש בכוחה של החשיבה האונטולוגית להאיר תצלומים – ויתרה מכך , התצלומים עצמם " מעלים תרומה חיובית לחשיבה האונטולוגית , ולכל הפחות תורמים להבנה – להרחבה , ואף להעמקה – של הטקסטים התיאורטיים הללו . " נראה כי המרחב הפרשני של הצילום אכן יכול לצאת נשכר משילוב של המרחב הפילוסופי בשיח הצילום . חגי כנען טוען כי ניתן לסווג דימויים על פי שתי פרדיגמות , המסתירות שתיהן את ה"היות" של הדימוי : על פי הגישה האפלטונית , שממשיגה את הדימוי באמצעות הניגוד בין " היות" ו"הופעה , " הדימוי נתפס כייצוג שמשמעותו נובעת מיחסו ל"היות" ומהנכחת הנעדר . על פי גישה זו , הדימוי הוא העתק או תחליף . הגישה האחרת , לעומתה , מבקשת להעניק לו אוטונומיה על ידי הדגשת חפציותו . דומני כי יתרונו של הצילום נעוץ ביכולתו להציף אל חיי היומיום עיסוק פילוסופי בשאלת ההוויה – לא כדימוי של משהו ולא כדימוי שנסוב על אודות משהו , אלא כיש חזותי הפותח בפנינו מרחב אפשרויות , מרחב פשר להבנת משמעות היותנו בעולם . התבוננות בתצלומים מבעד לגישה הפנומנולוגית ( כלומר , תוך התרחקות מן הגישה הקוגניטיבית ) מאפשרת לנו לכונן דו-שיח דו-כיווני עם הדימוי כדבר הנמצא בעולם , תוך דגש על האופן שבו החוויה מבנה את היחס שלנו לעולם . המשותף להוגים 5 James Elkins , What Photography Is ( London : Routledge , 2011 ) , pp . vii–viii . 6 Derrick Price and Liz Wells , "Thinking about Photography : Debates , Historically and Now , " in Liz Wells ( ed . ) , Photography : A Critical Introduction ( London : Routledge , 2009 ) , p . 27 . 7 Allan Sekula , “ On the Invention of Photographic Meaning , " in Victor Burgin ( ed . ) , Thinking Photography ( London ; Macmillan , 1982 ) , p . 108 . 8 Michael Fried , Why Photography Matters as Art as Never Before ( New Haven : Yale University Press , 2009 ) , p . 347 . 9 Hagi Kenaan , “ Facing Images , " Angelaki , vol . 16 , no . 1 ( March 2011 ) , p . 143 .

מכון שפילמן לצילום


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help