sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר : בדרך אל הצילום ש ל ו ם ש פ י ל מ ן גם אם במבט ראשון נדמה ש"פתאום קם אדם בבוקר" ומקים מכון לחקר הצילום , זוהי למעשה תוצאה של תהליך רב שנים . לאחר שעשיתי את רוב שנותיי בעולם העסקים , מימשתי לפני שש שנים תשוקה פנימית לאמנות בכלל ולצילום בפרט ; עזבתי את העולם העסקי על מנת להקדיש את עצמי , במלוא מובן המילה , לשדה הצילום . הקמתי את מכון שפילמן לצילום ( The SIP ) מתוך שאיפה להעמיק את המחקר בתחום זה וליצור מערכת שתנגיש את הידע לקהל רחב ככל האפשר . ראשיתו של התהליך הייתה בהיכרות עם אמרתו המפורסמת של הצלם ההונגרי לסלו מוהולי-נאג' , ( 1946-1895 ) אביה מולידה של תפיסת " הראייה החדשה" בצילום , שלמורשתה מוקדשת התערוכה הראשונה במכון . מוהולי-נאג' טען כבר : 1926-ב " האנאלפבית של העתיד לא יהיה רק מי שאינו יודע כיצד להשתמש בעט , אלא מי שאינו יודע כיצד להשתמש במצלמה . " דבריו נגעו בי עמוקות . הטענה כי חוסר היכולת לפענח ולהבין את הדימוי החזותי המצולם משמעה פערים בלתי נסבלים בידע האנושי הובילה אותי לשאול ביתר שאת : מהו צילום , מה מייחד אותו וכיצד יש לקוראו ? על הרלוונטיות של השאלה לימינו מעידים הנושאים הרווחים בשיח התיאורטי העכשווי על אודות הצילום , כגון מורכבות הראייה , מעמדה של הפרספקטיבה , מרחביות , זמניות , שקיפות , או אינדקסיקליות . את המסע המורכב שיצאתי אליו אפשר לתאר כצעידה בעקבותיו של התיאורטיקן הצרפתי רולאן בארת , אשר תשוקתו האונטולוגית לדעת , בכל מחיר , מהו צילום הייתה לי השראה חשובה בניסיוני להבין במה מתבחן הצילום ממדיות ייצוג אחרות . במהלך הדרך , היה לי הכבוד להיפגש עם אנשים רבים , בארץ ובחו"ל , שהצילום הוא להם דרך חיים : אמנים מובילים וכאלו הנמצאים עדיין בראשית דרכם , אוצרים , מבקרים , חוקרים ומרצים באקדמיה , במחלקות לצילום , לתולדות האמנות ולפילוסופיה . קראתי עמם טקסטים העוסקים בהיסטוריה ובתיאוריה של הצילום , והתבוננתי בתצלומים מתקופות ומקומות שונים . ולאחר כל זאת , הופתעתי לגלות כי השאלה " מהו צילום " ? עדיין פתוחה ועומדת . בעידן הטכנולוגי שבו אנו חיים , דומה שהחזותי מצוי בלב ליבה של התרבות . בכל רגע , מכל פינה , מרצד דימוי מצולם – באינטרנט , בפרסום חוצות , בעיתונות , בטלוויזיה . התיאורטיקן וו . י'ג . טי . מיטשל כותב : " עדיין איננו יודעים במדויק מהן תמונות ] ... [ כיצד הן פועלות על הצופים ועל העולם , כיצד יש להבין את ההיסטוריה שלהן , ומה עלינו לעשות איתן או בגינן . " ומציינת סאבין קריבל : " תיאוריית הצילום ממשיכה להיות שדה מבולגן ובלתי פתור , שמתקיימים בו ויכוחים עזים , עם מעט מאוד תמימות דעים ודעות מוצקות מכל עבר . " חוקרים והוגים רבים דנו בטבעו של הצילום , משנות 70-ה ועד היום – מבארת ועד סוזן סונטאג , מאלן סקולה ועד ג'ואל סניידר , ניל וולש-אלן , או ויקטור ברגין ( אם 1 L › szl › Moholy–Nagy , "From Pigment to Light , " Telehor , vol . 1 , no . 2 , pp . 32–36 ; reprinted in Nathan Lyons ( ed . ) , Photographers on Photography ( New Jersey : Prentice–Hall , 1966 ) , p . 76 . 2 רולאן בארת , מחשבות על הצילום , תרגום : דוד ניב ( ירושלים : כתר , . ( 1988 3 W . T . J . Mitchell , The Reconfi gured Eye ( Cambridge , MA : Institute of Technology Press , 1994 ) , p . 3 4 Sabine Kriebel , "Theories of Photography : A Short History , " in James Elkins ( ed . ) , Photography Theory ( NY : Routledge , 2007 ) , p . 5 . הספר הוא אסופת מאמרים בתחום תיאוריית הצילום , מתוך סמינריון שהתקיים 2005-ב באוניברסיטת קורק , אירלנד , בהשתתפות מיטב החוקרים בתחום זה .

מכון שפילמן לצילום


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help