sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

( 6 ) האם תהיה זו דרך סבירה כדי למצוא את המשמעות של ndoho לשאול דובר סאר ( בהנחה שתוכל למצוא אחד ?( ( 7 ) משמעות המלה ndoho בסאר היא תשע , לכן אינה מלה נדירה או טכנית במיוחד . האם כל מבוגר רגיל , דובר סאר , יהיה איש שאפשר לגשת אליו ולשאול אותו על משמעות המלה ? ( 8 ) אם דובר סאר רגיל טוען שמשמעות ndoho היא תשע ( או - מספר אצבעות של שתי ידיים פחות אחת , או כל אמצעי שיבחר בו כדי לבטא זאת , ( וכנגדו פרופסור חשוב לסמנטיקה , אירופאי , שאינו דובר סאר , טוען שמשמעות ndoho היאעשד , ( או , ten או , dix כפי שיתרגם אותו , ( למי תאמין , לדובר סאר או לפרופסור ? תשובות ( 1 ) לא ( 2 ) כן ( 3 ) לא , היכולת לנסח הגדרה של משמעות מלה היא מיומנות שאינה נחלת כל אדם . ( לימוד הסמנטיקה עשוי לחדד בהרבה מיומנות זו ( 4 ) ( . כן , נראה סביר לומר כך ( 5 ) יש להניח שאינך יודע ( 6 ) כן ( 7 ) כן , אך ייתכן שדוברים אחדים , אולי מחמת ביישנות או מבוכה , לא יוכלו לתת לך תשובה ברורה לחלוטין ( 8 ) לדובר סאר הערות אפשר להניח בבטחה שהמשמעויות של מלים ופסוקים ידועות לדוברי הלשון הכשירים . דוברי הלשון הילידים הם המקור הראשון למידע בדבר המשמעות . סטודנט ( או פרופסור ) לסמנטיקה כוחו יפה לתאר משמעויות , או לדבר תיאורטית על משמעות באופן כללי , אבל אין לו כל יתרון על דובר ילידי רגיל בדבר גישה לנתונים היסודיים הנוגעים במשמעות . אין זה תפקידה של הסמנטיקה לקבוע כללים של תקינות סמנטית , לקבוע את המשמעות הראויה לכל מלה , או למה כל מלה תשמש . הסמנטיקה , כיתר חלקי הבלשנות , תפקידה לתאר . כמעט כל הדוגמות של הספר הזה לקוחות מן העברית הישראלית הסטנדארדית . אנו מניחים שרוב הקוראים הנם דוברי עברית כשפת האם , ולכן יודעים את המשמעויות של הביטויים העבריים . זה עשוי להיראות כפאראדוקס : אם הסמנטיקה היא חקר המשמעות , והדוברים כבר מכירים את המשמעויות של כל הביטויים בלשונם , בוודאי לא יוכלו ללמוד דבר מה מן הסמנטיקה ! מה יוכל ללמד את קוראיו ספר הכתוב לדוברי עברית והמשתמש בדוגמות עבריות ? התשובה היא שהסמנטיקה היא ניסיון לבנות תיאוריה על המשמעות . הגדרה תיאוריה היא מסגרת מפורטת , עקבית וחסכנית , של טענות והגדרות תלויות זו בזו , בנויה כך שמספר גדול ככל האפשר של עובדות יסוד פרטיות יוכלו להתפרש או כנובעות ממנה או כניתנות להסבר במושגים שלה . דוגמה התיאוריה הכימית , על הגדרותיה של היסודות הכימיים על-ידי המערכה המחזורית , באשר היא מפרטת את מבנה האטומים ומגדירה סוגים שונים של תגובות העשויות להתחולל בין היסודות , היא תיאוריה מתאימה להגדרה דלעיל . דוגמות של כמה עובדות יסוד הנובעות מן התיאוריה הכימית עצמה או הניתנות להתפרש על פי מושגיה , הן : הברזל מחליד במים ; המלח נמס במים ; אין דבר נשרף אם הוא שקוע כולו במים ; העופרת כבדה מן האלומיניום , לא אלומיניום ולא עופרת צפים על פני המים . התיאוריה הכימית ,

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help