sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

סמנטי שווה לערך סמנטי של . ' - הצעד הראשון בבניית תיאוריה על מהי המשמעות , הוא להכיר ברורות בהבחנה זו ולזכור תמיד אם אנו מדברים על אודות משמעות דברי הדוברים ( כוונתם ) או על אודות משמעות המלים ( והפסוקים . ( שתי ההגדרות הבאות מסכמות את ההבחנה היסודית הזאת . הגדרות משמעות הדובר ( כוונה ) היא המשמעות שהדובר מבקש להביע , כלומר מה הוא מבקש למסור כאשר הוא משתמש בקטע של הלשון . משמעות הפסוק ( או : משמעות המלה } היא המשמעות של הפסוק ( או של המלה , ( כלומר למה הוא שווה-ערך ( או : למה היא שוות-ערך ) בלשון הנידונה . הערות ההבחנה מועילה כאשר אנו מנתחים מסרים מסוגים שונים שאנשים מחליפים ביניהם על ידי הלשון . תרגיל מס' 2 קרא את השיחה דלהלן , שהתנהלה בין שני אנשים ( א ו-ב ) בבוקר אחד ליד תחנת האוטובוס . ( השורות מוספרו כדי להפנות אליהן את הלומד במשך הדיון ( . אחר כך ענה על השאלות . ( 8 ) - ( 1 ) 1 א : "מזג אוויר יפה היום " . 2 ב : "כן , קצת יותר חם מאתמול , לא כן " ? 3 א : "אמת - יום אחד הוא יפה , ומחרתו יותר קריר " . 4 ב : '' אני חושש שמחר יהיה שוב יותר קריר " . . א 5 "ייתכן - לעולם לא תדע למה לצפות , נכון " ? 6 ב : "נכון . נסעת לאיזה מקום בימי החופש " ? 7 א : "כן , נסענו לספרד " . 8 ב : '' באמת נסעתם ? אנו ניסע לצרפת בחודש הבא " . 9 א : "האם כך ? באמת ? זה יהיה דבר נחמד בשביל המשפחה . אתה מדבר צרפתית " ? 10 ב : "נעמי מדברת צרפתית יפה , ואנו מקווים שנם יוסי יתקדם בידיעותיו " . .-א 11 "בוודאי שהוא יתקדם . אני מקווה שתבלו יפה " . 12 ב : "תודה . דרך אגב , האם האוטובוס 42 כבר עבר ? נדמה לי שהוא מאחר " . 13 א : "לא . אני כאן משמונה , ועוד לא ראיתי אותו " . 14 ב : "טוב . איני רוצה לאחר לעבודה . מה השעה עכשיו " ? 15 א : "עשרים וחמש אחרי שמונה " . ( 1 ) האם הדובר א אומר ל-ב דבר מה שהלה לא ידע , בשורות ? 5-ו 3 , 1 ( 2 ) האם הטענה של א בשורה 7 מוסרת ל-ב איזה מידע חדש ? ( 3 ) כאשר ב אומר '' באמת נסעתם " ? בשורה , 8 האם הוא אמנם מבקש מ-א שיספר לו אם הוא ( א ) נסע לספרד ? ( 4 ) האם יש איזה רמז ש-א היה זקוק למידע ש-ב מוסר לו על אודות נסיעתו לצרפת ? ( 5 ) האם דברי א "זה יהיה דבר נחמד בשביל המשפחה" מוסרים ל-ב איזה מידע ? ( 6 ) האם דברי א בשורות 3 ו 15-ו מוסרים ל-ב איזה מידע שהוא ( ב ) זקוק לו ? ( 7 ) באיזו נקודה השיחה הזאת נהפכת מחליפת טענות מחוסרות מידע לחליפת טענות בעלות מידע ? ( 8 ) באיזו נקודה חליפת המידע מתחילה להיות ממין כזה שאחד הדוברים באמת זקוק לה לצורך עסקיו היומיומיים ?

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help