sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

נעשית כאן על רקע הכריתו של הקורא העברי את לשונו העברית , ועל רקע לימודיו הבסיסיים עליה בבית-הספר . הפרק הראשון מגיש רקע אנתרופולוגי לתופעת הלשון האנושית , ואת הגדרת מהותה הפיסית . הפרק רחב-הממדים הבא אחריו מציג את תיאורה של הלשון כפי שהוא מסתכם היום באסכולות של הלשונאות המתארת . במאמץ להשיג שלמות ובהירות בתיאור התמונה , היה צורך לוותר על עקביות ביבליוגרפית במתיחת קווי הגבול והמחלוקות בין האסכולות השונות . זוהי תמו נה אקלקטית במקצת , המייצגת את ההשקפות המקובלות ברוב הפרסומים בדיסציפלינה , והמוכרות כמרכיבות את תיאור הלשון העומד כיום לדיון . הפרקים 5 , 4 , 3 עוסקים בענפים התורמים ללשונאות השימושית : הפסיכולינגויסטיקה עוסקת בפרט האנושי המתפקד בלשון ובהתפתחויותיו של תפקוד זה מראשית החיים ובסיטואציות המגוונות שהוא מתגלה בהן , על השלכותיהן לחינוך הלשוני ולתראפיה . הסוציולינגויסטיקה ( פרק ( 4 עוסקת בלשון כתופעה חברתית המושפעת מן הכוחות הפועלים בציבורי בני-אדם . התכונה העיקרית של צד זה בלשון היא הדינאמיקה המשנה והמגוונת אותה כל הזמן בכפיפות למציאות החברתית . עצם ההגדרה של לשון כשפה מיוחדת ( עברית , אנגלית ) תלויה בתפיסה שתופסים את הסטנדרדיזציה של הלשון מצד אחד , ואת התרבדותה בתוך החברה מצד שני . בפרק האחרון נכללו המדיניות והחינוך הלשוניים , שהן מן התופעות הלשוניות ההולכות ומתבלטות בתרבויות המודרניות , ושיש להם משקל מיוחד במינו בעולם במציאותה של העברית בימינו . אם עצם מושג התקינות בשימוש הלשון נדון לעיל בהקשרים הסוציולינגו יסטיים , הרי הטיפול בשאלת התקינות הוא ענייו למדיניות ולחינוך הלשוניים .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help