sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון : קבלת החלטות המושגים - פתרון בעיות , קבלת החלטות , חשיבה ביקורתית , חשיבה שיטתית וחשיבה רפלקטיבית מאוד דומים . ( Kitchner & Fischer , 1990 ) כדי ליצור שפה משותפת ישמש אותנו המושג קבלת החלטות כמבטא את כל רצף הפעולות כולל הביצוע והפקת הלקחים . מושגים כמו בעיה . משימה ומטרה מתחלפים בהתאם להקשר בו מופעלים שלבי קבלת ההחלטות . המשותף למושגים אלה הוא מצב היוצר קושי , הפתרון אינו ברור ויש לגלות כיצד להשיג את המטרה , או לפתור את הבעיה . לנוחיות הקורא נשתמש להלן במושג בעיה כמייצגת גם את המושגים משימה ומטרה . בצורה כללית ניתן לומר כי המשותף לבעיה , משימה או מטרה הוא שוני בין מצבנו בהווה לבין מצבנו הרצוי בעתיד . ( Bransford & Stein , 1984 ) הגדרה זו מדגישה שני אספקטים בפתרון . הראשון קשור בתהליך מתמשך לפתרון , והשני כתהליך של שינוי . ניתן לטעון כי לכל הבעיות יש אסטרטגיית-על לפתרון . אסטרטגיית-על זו מתבטאת בתהליך קבלת החלטות . שלבים שונים בקבלת החלטות ניתן למצוא אצל חוקרים רבים de-Bono 1973 Riding , 1977 ; Belmont , ) ( Butterfield & Ferretti , 1982 ; Gagne' 1984 ; Powel , 1987 ; וחלקם הוכחו כיעילים ליישום טכניקות לשיפור כשרי למידה ומשכל Steinberg , 1980 ;) . ( Sternberg , Ketron & Powel , 1982 ; Powel , 1987 תהליך קבלת החלטות מתחיל בהגדרת בעיה , ומסתיים בביצוע הבחירה וקבלת אחריות על תוצאותיה . בהתבסס על המודל של ברנספורד ושטיין ( Bransford & Stein , 1984 ) עיבדו קניאל ורייכנברג 988 ) ו ) את שלבי קבלת ההחלטות באופן שניתן להכלילם בקשת רחבה מאוד של משימות וגילים ( להרחבה עיין קניאל , . ( ו 994 ממצאי מחקרים בתחומים שונים Kaniel , ) ( Tzuriel , Feuerstein , Ben Shacar , & Eitan , 1991 ; Fatal & Kaniel , 1992 הראו כי שלבים אלה מהווים דרך יעילה בתחום העברה חיובית בלמידה וזכירה . מקובל להעמיד על רצף את פתרון הבעיות וקבלת ההחלטות לפי מידת המובנות והוודאות אשר בפתרונן . בקצה אחד של הרצף נמצאות בעיות מובנות אשר תהליך פתרונן ברור ואחיד , התוכן הנדרש ידוע ומוסכם וקיים פתרון אחד . כדוגמא ניתן להביא בעיות הקשורות בתיקון מכשירים , מכוניות או בעיות בתחום המתמטיקה . בקצה השני של הרצף נמצאות הבעיות הלא מובנות אשר פתרונן מורכב מבחינת מבנה השלבים לפתרון , הידע הרחב הנדרש וקיומם של מספר פתרונות . כדוגמא ניתן להביא בעיות הקשורות בבניית בית , קניית מכונית וכתיבת חיבור או שיר . צריך לזכור כי הספרות המחקרית הדגישה בעיקר סוגי בעיות המוגדרות היטב ובעלות פתרון אחד , אולם המעיטה בבעיות המוגדרות בצורה מעורפלת ובעלות פתרונות רבים .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help