sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

על השאלה האם נדור הארץ הוא הסובב את השמש , או להלפך ( שאלה שעליה הניסיון היומיומי אינו נותן תשובה חד-משמעית ) או בוויכוח בין דרווין ואבולוציוניסטים אחרים לבין אנשי דת על "מוצא המינים . " השפעת הידע היומיומי על העבודה המדעית אינה תופעה חדשה , ואיננה מוגבלת למדעי החברה . עם זאת , רגישותם של אנשי מדעי החברה לטענה , שהם "מוכיחים את המובן מאליו , " היא אולי הגורמת להם להעריך יותר אותם מימצאים העומדים בניגוד לשכל הישר . אפשר שמימצאים כאלה עוזרים למדעי-החברה להוכיח את ערכם המדעי . ראוי לחזור כאן על שני ההיבטים של הקירבה בין הניסיון היומיומי והעבודה המדעית החברתית , שהוזכרו לעיל . סוציולוגים משתמשים בעבודתם באותן מלים הנהוגות בפי ה"אדם ברחוב , " כגון : נורמה , תרבות , מעמד , תפקיד , סמכות , כוח , אבל בשימוש המדעי מקבלות מלים אלו לעיתים קרובות משמעות ספציפית ומוגבלת יותר . בשלב ראשון עלול הסטודנט או הקורא להתבלבל , באשר מוטל עליו ללמוד ולתרגל משמעויות חדשות למלים מוכרות . נוהג אחר המקובל על סוציולוגים הוא ליטול מלים מהשפה היומיומית ולהשתמט בהן כמושגים מופשטים , המביעים משמעויות מסויימות . מערכת דתית או חיי המשפחה נהפכים ל"מוסד חברתי ; " חבורת רחוב הופכת ל"קבוצה קטנה ; " הקסם של מנהיג פוליטי נהפך ל"כריזמה . " אין ספק שנוהל זה מקשה על התקשורת בין סוציולוגים לבין האדם הלאמקצועי . ואולם מושגים חדשים אלה עוזרים לחוקר להתייחס לתופעות רבות , אשר כינוייהן השונים בשפת היומיום מסתירים את המשותף שבהן . פעולת הגדרת המושגים במחקר חברתי היא פעולה חשובה . בלוח מסי 1 מופיעה רשימה של מוסכמות חברתיות . עיון קצר במוסכמות אלו יגלה שרובן מוכרות . הן כולן , כביכול , טענות עובדתיות . ( לדוגמא , מסי : 1 " הגברים הם שחצנים ; " מסי : 7 "כסף מתחתן עם כסף ; " מסי : 8 יילא הולך בארץ בלי צעקותיי . ( בוודאי ישנם אנשים המאמינים שחלק מהמשפטים בלוח מס' ו אכן מתאר נכונה את המצב החברתי בארץ , וסביר שיש אנשים הפועלים בחייהם היומיומיים בהתאם לאמונות כאלו . המשפטים בלוח זה אינם זכאים להקיא "היגדים מדעיים . " כמובן , עובדה זו אינה גורעת מערכם כמורי-דרך לחיים , שכן אנשים בדרך-כלל

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help