sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקריאה היא יותר מקליטת מלים שכלית . א . ל . שטראוס ניסח את הדבר כך : " מקום ישותה של היצירה אינו הספר באותיותיו , אלא תודעתו של הקורא . שנית , מקומה אינו ברוח בלבד , אלא בספירה רוחנית-חושנית אחידה . על בן , דורשת היצירה לקיומה המלא קריאה שבקול וחוק זה כוחו יפה בפרוזה האומ-7 נותית לא פחות מבשירה שבמשקל . " בטכסט עברי מתחזק הדבר עוד יותר , כי יחידות הבנייה של השורש העברי הן צליליות . מובן שסופרים טונים נבדלים זה מזה , בין היתר , במידת השתמשותם בפוטנציאל הצלילי-משמעותי הגלום בשורש העברי . כפי שנראה להלן , עגנון הרבה לשתמש בו . כך נוצר אותו מנגנון לשוני-אומנותי שיעמוד במרכז חקירתנו : מערכות המלים המנחות המשמשות כצירים שסביבם נעה היצירה כולה , לצורך הבהירות , סווגו מערכות המלים לשתי קבוצות עיקריות , לפי תכונות המלים המרכיבות אותן . בקבוצה אחת נמנות מערכות מלים גזרוניות , או פסבדו-גזרוניות למיניהן , ובשניה מערכות סימנטיות שבהן למלים ציר משמעות מרכזי . א . המץרבת הגזרונלת והפסבדו-גזרונית המונח גזרוני מציין היגזרות מאותו שורש . המונח פסבדו-גזרוני חל על מקרים שבהם אין היחידות שבמערכת גזורות באופן דקדוקי מאותו שורש , אבל הן מורכבות מאותן יחידות צליליות ( אותיות . ( מקרה מובהק כזה הוא תופעות השיכול או / 77 !/ 37 / 1 המלים המתקצרות או המתרחבות למיניהן ( ראה להלן . ( בקבוצה זו ניתן להבחין בין שלוש קטגוריות עיקריות של מלים מנחות , שמהן מורכבת המערכת - הציר ( יצויין כי על אף שנכון יותר לדבר על uniwn בתפקודו במערכת , אשתמש בגוף הספר במונחים "מלה" ו " שורש" לחילופין . ( . 1 הקטגוריה הראשונה היא זו של השורש המנחה-חוזר . השורשים השייכים לקטגוריה זו אינם עוברים גלגולים רבים לאורך היצירה , אלא חוזרים בצורתם ומאצילים על הטכסט מימד צלילי-משמעי , המגרה את הקורא לשוב ולקרוא ביצירה בעקבות ההבחנה בהם ולאורה .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help