sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ממרכיביו העיקריים של הצופן שלו . ומכאן החשיבות הרבה שיש לבדיקתן , לגבי הבנת הצופן העגנוני . ככל שהרביתי בחקירת המערכות כן נתבהרה לי יותר חשיבותן להבנה מקיפה ומעמיקה של הסיפורים . אם להשתמש בהגדרתו של אדוארד ספיר , שלכל יצירה ספרותית שני רבדים - הרובד הסיפורי-עלילתי והרובד הלשוני-אומנותי , הרי ניתן לומר כי ביצירת עגנון , המלים הבונות את מערכות המלים משמשות כנקודות חיבור בין שני הרבדים . בבדיקת מלים המחברות את שני הרבדים עסקה גם שיטת המלה המנחה בחקר המקרא , מבית מדרשם של בובר ורוזנצוייג . בשיטה זו , מתחקה החוקר אחר " מלה או שורש לשוני , החוזרים בתוך טכסט או רצף טכסטים ... חזרה רבת 4 משמעות . " הקריטריונים המשמשים בעבודה זו לקביעת המלים המנחות אינם חופפים במלואם לאלה הנקוטים בשיטה הנ"ל , אף על פי שזו שימשה נדבך ראשון לשיטה המוצעת כאן . לפיכך , נכללות בדיוננו גם יצירות שיסוד המלה המנחה כהגדרתה בחקר המקרא אינו חל עליהן , כגון יצירות שבהן המלה נשברה או הוקטנה עד לבלי הכר כמעט , וכן יצירות , שבהן הקשר בין המלים אינו גזרוני אלא משמעותי . כמו כן שונה השיטה מן השיטה הסטאטיסטית בחקר הספר ות . בשיטה הסטאטיסטית , מושם הדגש על תדירות הופעתן של מלים ומטאפורות מסוימות בטכסט . על סמך זאת ועל סמך דרך פיזורן של המלים והמטאפורות מנסה השיטה הסטאטיסטית לקבוע לעתים את אחדותו של הטכסט , לעתים את זמן חיבורו , לעתים את זהות מחברו . השיטה הנקוטה בספר זה שונה הן מבחינת אמצעי הבדיקה , הן מבחינת המטרה . מטרת הבדיקה איננה הוכחת זהות המחבר או מועד חיבור היצירה ברצף הכרונולוגי של יצירת אותו מחבר , אלא בחינת המשמעות והתפקוד של מלים מסוימות , המתבלטות במהלך הקריאה , אם משום חזרתן פעמים רבות , אם משום היותן קשורות באופנים שונים למלים חוזרות אחרות . קנה המידה להבחנה בין מלות מפתח שכאלה לבין "סתם" מלים במארג הטכסט איננו , איפוא , תדירות ההופעה , אלא ההצטרפות למערכות מלים שבתוכן שורר קשר הדוק בין יחידות המערכת - ) המלים ) , ולקשר זה משמעות מכרעת לגבי תוכן היצירה כולה . על סוגי הקשר שבין המלים הבונות מערכת נעמוד להלן . גילוי קיומו של קשר המוליך לגילוין של מערכות מלים הוא אינטואיטיבי 16 בתחילתו . כליו של הקורא-החוקר הם בראש וראשונה העין והאוזן . פעולת

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help