sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

8 המיוצג מ"ספר המעשים" והלאה מורגשת הימצאותה של הלשון הישראלית . " ... בראשית דרכו , הזתקף עגנון על-ידי ברדיציבסקי על "אי-התאמה" בין התוכן והצורה ועל כר שהוא , עגנון , משעבד את התוכן לסגנון . ברדיציבסקי טען כי עגנון שם את עיקר הדגש על הסגנון ומתאים את תוכן היצירה לסגנונה . לעומת זאת , ציין ברנר לטובה את "שפתו המפליאה" של עגנון . ובאותו עניין אמר דב סדן : "מי שראה רק את הלשון ביצירות עגנון לא ראה כלום .. אמת , פעמים נראתה השפה עודפת על הכלי ו התלבושת על שאר הצדדים ... אך סופו עול הסופר שכבש את עצמו מתוך שידע להתגבר על הקשיים שבקביעת 10 הפרופורציה הנאותה שיצר לצרכי התוכן . " ... אכן , סבור דב סדן כי לשונו של עגנון טרם נבדקה בדיקה מלאה . דעה דומה עולה גם מדברי אבא בן-דוד , הטוען כי לעגנון "פטנטים לשוניים" שעדייו לא גולי באופן מלא , אף כי אפשר להגדירם בדיוק וללומדם . בספר זה נעשה ניסיון להגדיר במדויק את אחד המנגנונים החשובים של הסגנון העגנוני ו להרא ות , כי זיקת הגומלין שבין הרקמה הלשונית של היצירה לבין תוכנה תלויה במידה רבה במנגנון הזה . כחומר הבדיקה שימשו בעיקר סיפורי "ספר המעשים . " המנגנון הלשוני הנבדק הוא מנגנון של מערכות מילים מנחות רבות משמעויות . בבדיקת הסיפורים להלן ייעשה ניסיון לעקוב אחרי מערכ ות של מלים מנתות , המופיעות בהם באופן שיטתי ולהוכיח כי מערכות מלים אלו מתפקדות כשלד היצירה כולה . השאלה אם מערכות אלה נוצרו במודע או שלא במודע אינה נושא לבדיקה כאן ואולי אף אינה ניתנת להוכחה . מערכות המלים מורכב ות ממלים מסויימות , המתבלטות במהלך קריאת היצירה ומצטרפות זו לזו , באמצעות מכנה משותף מסוים . מכנה משותף זה יכול להיות אטימולוגי , סימנטי , פונולוגי או אסוציאטיבי . מחקרים רבים נערכו במטרה לעמוד על הדרך המיוחדת שבה משתמשים סופרים בלשון . לודג מגדיר סגנון כך : "סגנון הוא האמצעי , שבו משתמש הסופר ( שהוא בבחינת יוצר צופן ) , כדי להבטיח שה"מסר" שלו יפוענח כך , שהקורא לא רק יבין את האינפורמציה הנמסרת , אלא גם יתייחס אליה ביחס הזהה ליחסו של הסופר . " מערכות המלים בסיפורי עגנון הן , למעשה , אחד * בכל מקום שבו מסומן התרגום , * -ב התרגום הוא שלי ע . א .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help