sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבוא לא כשאר הלשונות הכתובות לעוונו של עגנון . רוב החוקרים תמימי דעים , כי לפנינו תופעה לשונית מיוחדת במינה . היו שניגשו לחקר לשונו בגישה הדיאכרונית וניסו לגלות את רבדי הלשון העברית , שעליהם השתית עגנון יצירתו . חוקרים אחרים גילו את סוד הסיפור הכפול על-ידי עיקוב אחר לשון הארמזה , או עמדו על האסוציאציות הלשוניות-אומנותיות שיצר , אס על-ידי הקשר בין שם היצירה והתוכן שלה , ואם על-ידי המשמעות של שמות הגיבורים . לעומתם היו חוקרים שניגשו לחקר לשונו של עגנון בגישה 5 סינכרונית . אלה ואלה ביקשו לעמוד על ההתפתחות של הסגנון העגנוני . אומר אבא בן-דוד : "עגנון חיפש לו שנים רבות סגנון עברי לדרכו הספרותית המיוחדת , עד שהגיע לשיטתו . בסיפוריו הראשונים , כגון משנות , 1907-8 מבנה הפסוק עדיין ארוך ומפותל כבלשונות אירופיות ; בחומרי מילון ובדקדוק עדיין מקרא ומשנה משמשים בערבוביה ואין שם העדפה לצד אחד , כפי שכבר היתה בלשונו של ברקוביץ לצד לשון חכמים . לאחר שנים החל עגנון לנטות ללשונם של ספרי מוסר ובהם שברי פסוקים מן המקרא ו מאמרי חכמים משובצים זה בצד זה , עד שבשנות הכוח , הבינה והעמידה גיבש לו 6 העדפה ברורה , כמעט מוחלטת , לצד לשון חכמים , והיא דרכו עד היום הזה . " בנימין דה-פריס מנסה להסביר מדוע בחר עגנון בתקופה המאוחרת של דרכו הספרותית לכתוב בלשון חכמים דווקא . לדעתו , "לשון זו נוצרה כתריס בפני סכנות מעולמות זרים ומתנגדים וטופחה לשם תכלית מסויימת : מתן פירוש 7 מדוייק לכתב תוך הבעה שבעל-פהי . ' ציון הדרך החשוב בהתפתחות הלשונית הזו הוא השמטת ויו המהפך מיצירתו . חיים רבין מבחין בשלושה שלבים בהתפתחות לשונו של עגנון : "הראשון קודם להתהוות הלשון הכתובה הבינונית . בו עגנון יצר לעצמו סגנון על-פי לשון מקורותיו בסיפורת העממית של המאות הקודמות , סגנון שתפס לו מקום ליד סוגי סגנון אחרים , אשר באותה תקופה היו כולם מבוססים אחד אחד על קבוצת מקורות משלו . שלב שני הוא המשכת השימוש בסגנון זה לאחר מגעו של הסופר עם העברית הישראלית למיניה . בתקופה זו חלה התפתחות והתקשרות ניכרת בלשון העגנונית , תוך התבדלות מזרם הלשון אשר מסביבה . בשלב השלישי

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help