sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

ההקבלה - תאור ריאליסטי -ביקןרתי של המציאות היהודית . הזיאנר הננקט עלידו שונה , טוענים המבקרים בהתאם לשיטותיהם , אך העיצוב התימטי של המציאות היהודית הוא שיא וסיכום של אחת המגמות המרכזיות בסיפורת ההשכלה . הפולמוס שהתפתח בביקורת העברית סביב יצירתו של אברמוביץ' נבע כולו מזהות תפיסת יצירתו כיצירה ריאליסטית . מחייביו של אברמוביץ' הציגו את יצירתו כריאליסטית-חיובימ . טיעון ממין זה מתמצה בצורה מובהקת בקטע המפורסם במאמרו של פרישמן " "נניח נא , למשל , בי בא איזה מבול לעולם ומחא מעל פני האדמה את כל היקום אשר ברחוב היהודים עם כל החיים אשר שם ומחה גם כל זכר ובל פליט וכל שריד להם , עד בלי השאיר לנו שום סימן מכל מה שהיה , ו נשאר לנו על-פי איזה מקרה רק ארבעת סיפורי מנדלי הגדולים - וכן עוד הסיפורים והציורים הקטנים שלו , אז אין שום ספק , כי על פי השיירים האלה יכול החוקר הבא לחזור ולהרכיב שנית את כל הציור של חיי היהודים - במשך המחצה הראשון של המאה ה-יט' , " - - וכן 22 ברנר ברנר רואה רואה את את יצירתו יצירתו של של אבו אברמוביץ בממצה מיצוי ריאליסטי-נטורליסטי את תמצית השלילה שבחיי היהודים . ואילו שולליו דנים גם הם את יצירתו בקריטריונים ריאליסטיםנורמטיביים כאלה . הנחתם היא כי מספר יהודי צריך לתאר את המציאות היהודית 13 וכי אברמוביץ" אכן התכוון לעשות כך . צמח דן את יצירתו ברותחין משום שחסרה בה , לדעתו , נימה חיובית מחדשת , המתאימה להתחדשות הלאומית של 14 החיים היהודיים במאה העשרים . ואילו קריב שולל את יצירת אברמוביץ' משום שיצירתו חסרה את תאור הריאליזם החיובי , הווי החיים החיובי , שבמציאות היהודית , ויש בה הדגשה ריאליסטית שלילית יתרה . גם הוא , כאחרים , רואה את אברמוביץ' כיוצר , שעיקר כוונתו לתאר תאור ריאליסטי של החיים היהודיים בתחום המושב . ניתן לומר כי הביקורת העברית , ברובה המכריע ועלכל שלביה , הבינה את עולמו הספרותי של אברמוביץ' בחלק אורגני של הזרם העיקרי בהתפתחות הספרות העברית מתקופת ההשכלה . זרם שאיפיונו העיקרי היו נורמות הייצוג הריאליסטיות , שנקטו בהן י וצריו . הצלחותיו או כשלונותיו נתפסו על-פי התאמת עמידת יצירותיו לקריטריונים אלה . אף אחד ממבקרים אלה לא ראה את עולמו הספרותי כעולם אוטונומי . אף לא אחד הציג את יצירותיו ,

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help