sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

ליוצר אמנות להודית מיוחדת , ריאליסטית-פיוטית במהותה . אותן תכונות , שקודם נתפסות כשליליות מתוך התאמה לזי אנר רומאן אירופאי , נתפסות עכשיו כחיוביות ביוצרן זיאנר יהודי מיוחד , המתאים לריאליזם של חיי היהודים . וקלוזנר מסכם : "ודאי , בסיפוריו קשה למצוא רעיון מרכזי פיוטי אחד , אף-על-פי שכמו שנראה להלן , יש בכל אחד ואחד מהם כמה וכמה רעיונות פיוטיים נפלאים . ולפיכך נעשה בסיפוריו התאלר עצ - ר 0 תכלית בפגי עצמה ( ההדגשה במקור , א . ( . ב . ולפיכך תאורם של הפרטים - תאור-הטבע ותאור-הסביבה , ובמידה ידועה גם תאור-האופי , הם לו עיקר-היציאה , עיקר האמנות . ועל-ידי כך נעשה מנדלי באמת המספר-הצייר בהייא הידיעה , המספר-האמן הראשון בספרותנו החדשה . כי על צד האמת לא כתב מנדלי סיפורים כלל , ביחוד לא ספורים גדולים . כל סיפור גדול שלו הוא קובץ של מיני פואמדת בפיל-ןה ( ההדגשה במקור , א ( . ב . - כל פרק מיספר הקבצנים או מיבעמק הבכא' , או אפילו מימסעות בנימין השלישי' , אינו אלא פואמה קטנה ושלמה כזו , שאפשר לקרותה בפני עצמה וליהנות ממנה הנאה אסתטית לכשעצמה . סיפור-המעשה אינו חשוב כאן כלל . בכל פרק כזה מתואר חלק קטן או גדול מן החיים העומדים והקפויים , כמו שנתהוו בנזשך מאות בשנים מסיבות היסטוריות ידועות . והטיפוסים המתוארים בפואמות כאלו אינם טיפוסים פסיכולוגיים ואינדיווידואליים , אלא טיפוסים קיבוציים וחברותיים-לאומיים . באמת אינם באים כלל לשם יחוד-עצמם , אלא כדי לגשם תכונה לאומית ידועה , קו מסויים ומובלט בחייה של האומה . ואילו חייהם הפרטיים , הנפשיים , של טיפוסים אלה מובלעים בחלק מחיי-הכלל , שאך אותם הם באים לתאר , להאיר ולהבליט כאחד . " ( שם , עמי . ( 428 המבקרים המעטים שניסו להוכיח קומפוזיציה מורכבת ברומאנים של אברמוביץ' , מתוך הדגשת השפעת זי אנרים ספרותיים אירופאיים על יצירתו , הצביעו על יניקת סיפוריו מאותם זיאנרים ספרותיים שתבנית עלילתם רפויה . 4 צמח מגדיר את סיפוריו כ " סיפורי-שטח" פיקארסקיים ( וכבר הגדרתו מלמדת על הדגשת רפיפות העלילה בסיפור הפיקארסקי , ועל יחסו השלילי של צמח לתופעה זו . ( מבקרים אחרים מצביעים על השפעות הסיפור החברתי הרוסי ע ל יצירת

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help