sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

אין מנדלי נותן לפנינו על-ידי ניתוח פסיכולוגי עול ההרגשות והמחשבות הפנימיות שלהם , אלא על-פי רוב על-ידי עקימת-חוטם , קריצת-עין , נענוע-יד ומשיכת כתף . ודאי , צייר גדול הוא מנדלי , צייר של הנוף ושל ההווי , של הטבע ושל הסביבה החיצונית והמעשים הגלויים של 'גיבוריו . ואולם אף ציורים אלה מופסקים פעם בפעם על-ידי התפלספות-הלב והשתפכות-הנפש , שאין מקום להן ביצירות , שהתאור הפלאסטי בהן עיקר . " ( שם , שם . ( טענות אלה הועלו בעיקר כנגד "ספר הקבצנים , " בו מתו וספת ל"מגרעות" בקומפוזיציה של הרומאן גם דמותו הפטפטנית , המרבה-להג כביכול , של מנדלי מו " ס . דמות זו , שהיקף הופעתה בעלילה היה שולי ביצירות אחרות של אברמוביץ , הופכת כאן , פעם ראשונה בעולם הספרותי האוטונומי של אברמוביץ' , לדמות הגיבור-המספר . פונקצית הדיבור והלהג של מנדלי מו"ס היא השלטת ברומאן זה ביד רמה . חלקים ניכרים ברומאן מסופרים על-ידו כמדבר בעד עצמו . חלקים אחרים משתקפים ביימדיום" הדיבור שלו , באמתלה של מקפר-גיבור , המתקן את הרצאת-דיבורם המשובשת של דמויות אחרות , ומביאה בנוסחו הוא . מחייביו הגדולים של אברמוביץ' לא באו ברובם לסתור הנחה זו בדבר פשטות המבנה ברומאן ושטחיותו , ובדבר קטעיות העלילה . עם כל הערצתם לו , לא ראו מבקרים אלה את כוחו בטכניקת המבנה של הרומאן . לפיכך הם באו והצביעו על אותו תכונות-ספור ברומאן , אשר אחרים הצביעו על השלילה בהן , כעל תכונות חיוביות . זאת , מתוך הצגת אברמוביץ' כמספר יחיד במינו , ומתוך פירוש יצירתו כיצירה יהודית-פיוטית , שאיננה ניתנת להמדד בקני-המידה של ביקורת הספרות 3 הכללית . כך , בצורה אופיינית מאד , טוען בריינין : "מנדלי הוא מספר יהודי לכל חוקותיו ומשפטיו . הוא אוהב להאריך מעט בדבריו , להרבות ולגבב הקדמות להקדמות " ... גם קלוזנר , בדרכו לחיוב יצירת אברמוביץ' , כאמנות יהודית מיוחדת במינה , הולך בדרך זו - הוא מציג את תכונות הרומאן שלו , השונות כל כך מן הזיאנרים האירופאיים של הרומאן ה"פסיכולוגי , " העומד על מבנה עלילה מורכב , על דמויות משתנות בעלות "עומק , " על התפתחות עולם הרומאן . כתכונות אפייניוח

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help