sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

וספציפיים עוד יות 1 ל , אז נדבר על אמצעים או טנניקות . ( means ) אם נחזור עתה , לאור הבחנה זו , לדוגמאות שלנו , נראה לי , שאם נרצה לדייק בלשוננו נצטרך לומר שללמד את לוח הכפל , או את פרק אי בבראשית , או כיצד לכתוב כראוי וכדי , הם בבחי נת יעדים הנגזרים ומקבלים את תוקפם וצידוקם ממטרות רחוקות ומקיפות יותר . כך , לדוגמה , ה יעד ללמד את לוח הכפל יכול להגזר ממטרה , כגון : לאמן את הילדים בפעולות חשבון בס יסיות . ומטרה זו עצמה יכולה אף היא להגזר ממטרה מקיפה יותר , כגון : הכשרת בני-אדם לתפקד באופן יעיל בחברה ( סוציאליזציה , ( או לחדד את שכלו של החניך ו לאפשר לו מידה של אי-תלות ( אינדיבידואציה . ( מנאן אנו למדים : א . ההבח נה בין מטרות ויעדים איננה הבחנה מוחלטת וחד-משמעית . זו הבח נה של רמה או דרגה בלבד ולא הבחנה של מהות . במילים אחרות , מה שהוא מטרה בהקשר אחד יכול להיות יעד בהקשר אחר וההיפר , מה שהוא יעד בהקשר אחד יכול להיות מטרה בהקשר אחר . הנה כן : "לאמן ילדים בפעולות חשבון בסיסיות" יהיה מטרה ביחס ללימוד לוח הכפל ויעד ביחס להכשרת בני-אדם לתפקד באופן יעיל בחברה . יש כאן רצף ולא דיכוטומיה , כאשר נקודת ההבחנה היא , כאמור , שהיעד הוא תמיד ספציפי יותר מן המטרה . ואולם , " ספציפיות" היא עניין יחסי ולא מוחלט , והשאלה צריכה להשאל : ספציפי ביחס למה או כללי ביחס למה ? "סוציאליזציה" היא ללא ספק מטרה כללית , אולם יתכן ש יש נה מטרה כללית יותר שממנה היא נגזרת ומקבלת את צידוקה , כגון ה"אושריי למשל . ב . אותם יעדים יכולים להצביע על מטרות שונות . במילים אחרות , מן העובדה ששני מורים מציבים או דוגלים באותם יעדים , לא נובע שהם גם דוגלים באותן מטרות , שהרי אותו יעד יכול להגזר או לשרת מטרות שונות . ה יעד "לימוד לוח הכפל , " יכול להגזר או לשרת את המטרה "הכשרת בני-אדם לתפקד באופן יעיל בחברה" ( סוציאליזציה , ( אך הוא יכול גם להגזר או לשרת את המטרה של "חידוד השכל ופיתוח מידה של אי-תלות" ( אינדיבידואציה . ( יוצא , שלא נוכל לעמוד על טיבם של ה יעדים עד שלא נעמוד תחילה על טיבן של המטרות שמהן הם הופקו .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help