sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

ליצירתיות" וכוי , הן אמנם כלליות מאד ובלתי-מוגדרות דיין , אך כלום לא ניתן לנסח מטרות במונחים ספציפיים וקונקרטיים יותר ? הנה , למשל , יכול אדם לטעון , מטרה כמו "לימוד לוח הכפל" היא בוודאי מטרה מאד מוגדרת וברורה ; ובמקום לדבר על "סוציאליזציה" ניתן לדבר על "הכשרת אדם להיות אב מסור או מהנדס מצליח" או אפילו במו נחים קונקרטיים עוד יותר , על " תירגול האדם במיומנויות מסוימות . " האם הללו אינן בבחינת מטרות ? האם מורה לא יכול לומר בדין , המטרה שלי בשיעור זה היא ללמד את הילדים את לוח הכפל , או המטרה שלי היא ללמד את הילדים את פרק אי בספר בראשית או את המהפכה הצרפתית , או אף המטרה שלי היא להקנות לילדים הרגלי כתיבה נכונים וכדי ? ממבט ראשון נראה שאין כל מניעה לדבר באופן זה , ויתכן אף שרבים מאתנו , מורים ומחנכים כאחד , אכן מתבטאים בלשון זו . אולם , דומה שאם ברצוננו לדייק יהיה עלינו להבחין כאן בין מטררת ( aims ) מצד אחד , ו יעד ים או תכליית rxn ( tasks or objectives ) שני . ה מטרות הן מטבען רחוקות . הן מצביעות על ריכוז והתאמצות לקראת משימה שאי נה כה מוחשית או בהישג יד . השאלה : "מהי מטרתך " ? או "למה אתה חותר " ? קרובה מבחינה זו לשאלה : "מה אתה מ נסה לעשות , " ? כלומר , היא מרמזת על קושי או מבוכה הגלומים בסיטואציה הנדונה . במקום בו נהיר ומחוור הקשר בין פעולותיו או מעשיו של האדם לבין כוונותיו או שאיפותיו , תראה שאלה אודות מטרות כמיותרת . אפשר , איפוא , לומר שהדרישה לניסוח מטרות היא במידה רבה דרישה להבהרת או להגדרת הקשר בין מה שאדם עושה לבין מה שהוא מתכוון או מנסה לעשות . מבחינה זאת , דיבורים אודות "מטרות" אינם כה מופשטים ורחוקים מן המציאות כמו דיבורים אודות " אידיאלים" . ( ideals ) אידיאלים קשורים עם שאיפות או אוביקטים שאי נם ניתנים להשגה או להגשמה במציאות . הם משמשים מושאים לחיקוי ועקרונות מנחים לפעולה , מעין תמרורים או כיווני דרך כלליים . האידיאלים הם , אם נרצה , בבחינת מטרות עליונות או רחוקות , כדי לההפך למטרות עליהם להיות יותר ספציפיים , יותר קרובים למציאות . היעדים או התכליות , לעומת זאת , הם בבחינת מטרות קונקרטיות ומוחשיות , חלקיות למטרה המקיפה יותר וניתנות להישג בפרק זמן קצר ומוגדר יותר . הם מטבעם מוגדרים וקונקרטיים יותר , וניתנים למדידה ו לבדיקה מדויקת יותר . כאשר היעדים עצמם מתורגמים למונחים קונקרטיים

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help