sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

ל מדגם מקרי יש הסכויים הטובים ביותר להיות מדגם מייצג , ולכן חייבים להעדיף אותו , ולדעת כיצד ליצור אותו . טעויות רבות נע « ו בנושא זה . אחת הדוגמאות הטיפוסיות לטעות בתחום זה היא משאל בחירות 1948 בארה"ב , שנערך ע"י כתב עת אמריקני ידוע . על סמך מדגם מבין מנויי כתב העת חזו עורכיו נצרוון בהפרש גדול לדיואי , מועמד הרפובליקנים . התוצאות בקלפיות הביאו , כידוע , לבחירת הרי טרומן לנשיא . רק אחר-כן הוסבה תשומת הלב לעובדה , כי רוב מנויי כתב העת הם רפובליקנים , ועל כן מדגם מתוכם אינו מייצג את כלל אוכלוסית ארצות הברית . מ דגם יכול להיות בלתי מייצג לגבי תכונה אחת , אך מייצג לגבי תכונה אחרת . במקרה של מחקר על התנהגות פוליטית היתה משמעות לעובדה , שרוב מנויי כתב העת הם רפובליקנים , אך לו היתה מטרת הסקר לדעת על הרגלי עשון , למשל , הרי אותו מדגם היה יכול להיות מייצג . ( הדבר תלוי במתאם בין עישון ונטיה פוליטית , וההנחה כאן שהוא אפסי . ( במחקר חנוכי קימות בעיות רבות בהוצאת מדגם מקרי . כאשר מודדים נתוני תלמידים , בדרך-כלל מוכרחים לקחת כתות שלמות , או אפילו בתיספר שלמים , ולא ניתן לדגום תלמידים יחידים . החוקר חייב לדעת , שהדגימה המקרית התבצעה במקרה הטוב לגבי הכתות בלבד , אך לא לגבי התלמידים , וזאת מכיון שהיתה כאן הפרה של עקרון אי-התלות . ( דבר זה , אגב , ניתן להוכחה מתמטית שלא תובא כאן , בשל היותה חורגת ממסגרת הספר . ( במקרים רבים המצב אף גרוע יותר , כשהמדגם נכפה על החוקר בהתאם לשקולי המערכת החנוכית , ובחירתו אינה מקרית . מצב זה אינו רצוי , אך לעתים הוא כורח המציאות , כשעוסקים במחקר בתחום זה . גם בענפי מחקר אחרים קיימות בעיות דומות בכל הנוגע למקריות המדגמים . אחת הצורות של דגימה מקרית היא דגימה בשכבות . בדגימה זו מבטיח החוקר , שכל שכבה באוכלוטיה , כגון מין , סוג בי"ס , ארצות מוצא וכוי ,

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help