sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

פרק אי : . הס ^ סטטיסט ' לת הסטטיסטיקה של תיאור נתונים מהווה רק את הנדבך הראשון בענף זה . בדרך כלל , המטרה העיקרית היא הסקת מסקנות והכללה ממידע , המבוסס על מדגם קטן , יחסית , של נבדקים מהאוכלוסיה הנרחבת . הדוגמא הבאה ממחישה את ההבדל בין מדגם ואוכלוסיה במחקר בתחום התנוך : ציוני כתה י"א מסוימת במבחן ידע באנגלית נותנים מידע על מידת שליטת התלמידים בשפה זו . מידע זה מספק את המורה לאנגלית של כתה זו , שכן לגביו הכתה היא האוכלוסיה כולה , והמידע שבידיו "מושלם . " ( חוץ ממגבלות התלויות במבחן עצמו , ובאיזו מידה הוא משקף ידע באנגלית - אבל בעיה זו אינה בעיה שהסטטיסטיקה מטפלת בה , אלא ענף אחר הנקרא "מדידה . ( " אם ממוצע הכתה הוא , 76 למשל , יודע המורה שנתון זה משקף את רמת כתתו . שונה הדבר לגבי חוקר , המתענין ברמת הישגי תלמידי כתות י"א בכל המדינה . לגביו מהוים הציונים מידע חלקי בלבד , שכן כתה זו היא רק מדגם של תלמידי כתות י"א במדינת ישראל . הוא יצטרך להסתפק במדגם זה , ולנסות להכליל מתוצאותיו על האוכלוסיה הנרחבת , אלא אס כן עומדים לרשותו האמצעים הדרושים בדי לבחון את כל תלמידי י"א במדינה . ההסקה הסטטיסטית היא התהליך , שבאמצעותו מכלילים מתוצאות של מדגם לאוכלוסיה . הכללות אלה , מטבען , אינן מתקבלות בבטחון מלא , אך עדין הן עדיפות על מצב של חסר יכולת להסיק . החוקר את ההשגים באנגלית יכול להגיע למסקנה , ש הציון הממוצע של תלמידי כתות י"א הוא כנראה בסביבות , 76 אך אפילו מסקנה כזו עדיפה על חסר ידיעה מוחלט לגבי רמת ההישגים . ב המשך נלמד , כיצד ניתן לשלוט על מידת הדיוק ועל דרגת הבטחון בתהליך ההסקה הסטטיסטית . עקרונית תלוי הדבר בגודל המדגם ובמידת ייצוגו את האוכלוסיה , אך יש גם גורמים אחרים המתערבים בתהליך .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help