sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פר : לבית משוגעים ? בגריפלפלדט : אך לא עכשיו . פר : אלי , אפשר להשתגע , הן משוגע האיש , ואיש אינו יודע . ( מתחיל להסתלק . ( בגריפלפלדט : ( הולך אחריו ) הלא תבין , תבין דבר לאשורו : אני אומר כי מת , אך זהו רק משל : יצא מתוך עצמו , חמק מתוך עורו . כמו בפי מינכהויזן אותו שועל . פר : ( מנסה להתרחק ) סלח .... בגריפלפלדט : לא , זאת האמת : כצלופח הוא זחל , כצלופח , ידידי , לא כשועל . החץ פלח עיניו , ואז בחמתו ... פר : אלי , בגריפלפלדט : כרכר , נפתל , הוציא את נשמתו ... פר : הוא משוגע , האיש משוגע הוא יצא מדעתו . בגריפלפלדט : וזה נהיר עכשיו , ברור כאור השמש : ' היציאה הזאת מדעת האני' בקנה-מידה אדיר , ארצי , גם מדיני , תגרום להפכה . כל שנחשב אך אמש למשוגע , היום שפוי הוא בתכלית . עידן של היגיון חדש עכשיו נשליט . ( איבסן , , 1992 עמ' ( 174-177 זהו המסר החשוב מכל שבפי מנהל בית המשוגעים , ומה שאני מנסה לתאר בספרי הוא ההפך הגמור : "מי שנחשב אך אמש לשפוי , היום משוגע הוא בתכלית . " הספר מחולק לארבעה חלקים : המשוגע בראי החברה המשוגע בראי המשפט מה בין נטייה לסטייה הסיבות לעבריינות כל חלק מורכב מפרקי משנה , על פי עניינו . ספר זה אינו מעלה תיאוריות חדשות בטיפול בחולה הנפש ; הוא נועד לחדד את התפיסות שהיו מקובלות בעולם העתיק והשתרשו מאז בחיינו , ולבחון מה השתנה בתפיסה ובהתייחסות של החברה הנאורה אל חולה הנפש / החריג . אין ספק שהחברה שינתה את גישתה כלפי חולה הנפש והחריג , בין אם בעבר נבעה גישה זו מפחד , מחמלה או מחוסר רצון לקבל את החריג כחלק מהחברה . כאז גם היום , התפיסה והגדרתו של אדם כחולה הנפש , באה כמענה להתנהגותו הפוגעת של האדם : כשהתנהגותו הביאה לאי נוחות בחברה , עוצבה תפיסת החברה כלפיו בהתאם כחולה נפש , והפסיכיאטריה היא שנתנה את הגושפנקה לתפיסות החברתיות האלה . במה עולה אבחנתו של הפסיכיאטר את חולה הנפש על אבחנתו של הקרימינולוג / הפסיכולוג ? מדוע עולה קביעתו של בית המשפט על קביעתו של הפסיכיאטר ? ממתי הפכה נטייה לסטייה , בעיני החברה ? ומי המחליט מי הוא המשוגע – בית המשפט , שמתפקידו להכריע בדין אם נעברה עבירה ומי האשם בה , או הפסיכיאטריה , שאין לה ולא כלום עם המשפט ? אלה הן שתי מערכות המתנגחות בניהן , ובתווך נמצא חולה הנפש הפוגע בחברה ; אלה שתי מערכות הדוברות , כל אחת במונחיה , שאינם ברורים דיים למערכת השניה . מדוע לא יגזור בית המשפט

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help