sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

בכתבים עתיקים , היה הסיפור נלמד כאמת קדושה . כל הסתייגות קלה מהאמונה בקיומו הייתה הופכת סימן היכר להתנהגות חריגה , ומועידה את הספקן לטיפולו של פסיכיאטר בעידן הנאור , או לטיפולו של אינקוויזיטור בימי הביניים ( דוקינס , , 2008 עמ' . ( Russell , 1997 ; 81 מוזר בעיניי שדברים הנאמרים , או מעשים הנעשים , בלי יכולת להבינם באופן מושכל , מועברים לפסיכיאטריה ; מדוע לא לקרימינולוגיה או לסוציולוגיה ? איזו מוממחיות יתרה יש לפסיכיאטריה על פני מדעים אחרים להבנת ההתנהגות האנושית ? לעניות דעתי הדבר נעוץ ברישיון להעניק תרופות , בין אם הן מועילות או לא . סטפן גולד טבע את המונח , ) Non-overlapping magisteria ( NOMA שניתן לתרגמו כ"מרחבי עיון לא חופפים , " בספרו . ( 1999 ) Rocks of Ages לפיו אפשר לומר שחייבים להכיר בעובדה שמדעי החברה , הכוללים בתוכם את מדעי ההתנהגות , הקרימינולוגיה , הסוציולוגיה והפסיכולוגיה , הם למעשה מרחבי עיון די חופפים לפסיכיאטריה , ולכן ההגדרה או האפיון של חולה נפש לא אמורים להיות נחלתם הבלעדית של הפסיכיאטרים ; הסיבה לכך היא , כפי שאעלה בספר , שמחלת נפש מאובחנת על פי התנהגות , ולאו דווקא על פי פגיעה מוחית . הגדרתו של חולה הנפש נתונה למחלוקות רבות , והדברים באים לידי ביטוי במיוחד בבתי משפט . אחת התוצאות העגומות של פלישתם של עורכי הדין לתחומם של הרופאים , היא שהרופאים מפחדים לרשום פלצבו בפרקטיקה הרגילה שלהם . באין תרופה לשיגעון , הפלצבו נכנס כתרופת פלא . הוויכוח הניטש היום בין הפסיכיאטריה לבין מערכת המשפט , מי מבין השתיים מכריזה על חולה הנפש כחולה נפש , ממחיש עד כמה רחוקה הרפואה הפסיכאטרית מדיאגנוזה ברורה ומוחלטת לגבי חולה הנפש . מערכות המשפט שואבות את כוחן מהמערכות החברתיות והפוליטיות . מערכות אלה הגדירו למעשה את הזר ואת החריג החברתי . ראו לדוגמה ספרו של ג'ורג' אורוול , " 1984 " המעלה את השיח החברתי לדרגה הגבוהה האפשרית : לשיח החברתי יש כללים , יש את שמותר לומר ויש את שאסור לומר . במובן זה ניתן לפרש את ספרו של אורוול כדוגמה למשטר שכזה . יותר מכך , חוקרים חברתיים ובלשנים שונים טוענים כי השפה היא המעצבת את התודעה , לכן ספרו של אורוול מתאר טוטליטריות עמוקה וחוסר יכולת של הפרט להתנגד או להבין עד כמה תודעתו מעוצבת על-ידי השלטונות . וינסטון סמית , גיבור ספרו של אורוול , נאבק בייאוש עם עצמו כדי להאמין ששתיים כפול שתיים הם חמש אם זה מה שאומר האח הגדול . המשוגע הוא הילד הצועק שהמלך עירום , ולא החברה שכפו עליה לראות את מה שהאח הגדול דרש . מועמד שחור ומועמדת אישה לנשיאות אינם עניין של מה בכך בארצות הברית . גם זכותם להצביע לא היתה מובנת מאליה : במשך שנים רבות הגבילה ארצות הברית את זכות המיעוטים לבחור . עד שנת 1870 לא כללה החוקה האמריקנית סעיף המבטיח זכות בחירה לכל אזרח , שלא כמו זכויות אחרות , כגון הזכות לחופש הביטוי וחופש הדת , שלהן היתה הגנה מפורשת בחוקה . 1870-ב אושר התיקון 15-ה לחוקה , שקבע כי לא ניתן לשלול מאזרח להצביע בגלל גזע , צבע עור , או היותו עבד . הכרה בזכויות הנשים , למשל , מקובלת עתה בכל הדמוקרטיות בעולם , אך מי יכול לתאר לעצמו היום שזכות הצבעה לנשים התקבלה בארצות הברית רק : 1920-ב רק 3 סטפן גולד 10 ) בספטמבר 20 – 1941 במאי ( 2002 היה פלאונטולוג אמריקני שעסק בביולוגיה אבולוציונית ובהיסטוריה של המדע .

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help