sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

האזרחים ; וההתאכזרות של הרוב הפושטוני למיעוט האזהרי , שעבר דיכוי והשמדה לאורך ההיסטוריה . האזהרים מהווים עדיין סמל לכיבוש המונגולי של המאה . 13-ה הם נותרו נטע זר גם מן הבחינה הדתית . מלחמת הדת בין הסונים לשיעים , שהחלה במלוא עוצמתה במאה הששעשרה , לא נסתיימה מבחינתם של האזהרים . הספר מתאר גם את המבנה הסוציו-אקונומי של אפגניסטן ואת הפער בין המעמדות העליונים , המשכילים והעשירים , לבין המעמדות הנחותים , שמעמדם נקבע כבורים וכאביונים ; ניכר בו גם היחס המלגלג של המשכילים החילוניים לכוהני הדת הבורים ועמי ארצות והחשש מהיום שבו יעלו לשלטון , נבואה שמגשימה את עצמה . גם היום , בראשית המאה , 21-ה יורקים אנשים בפניה של ילדה קטנה בבית שמש בדרכה לבית הספר , על שלבושה לא היה צנוע מספיק בעיניהם . קשה לדעת מה מקומם יותר – השיגעון שבמעשה או החריגה בלבושה של ילדה קטנה . קשה לדמיין את העולם ללא מסעי הצלב , ללא ציד מכשפות , ללא רציחות בשם ' כבוד המשפחה , ' ללא עריפות ראשים בפומבי של מחללי שם שמיים , וקשה עוד יותר לדעת איזה מן מונחים רפואיים מצאה הפסיכיאטריה כדי להגדיר מעשים אלה . קשה להבין כיצד מדען כאלברט איינשטיין הופך בן לילה לגורם זר בחברה משום שקיבל עליו את רעיונותיו של שפינוזה . תפיסתו של שפינוזה , המכונה " פנתאיזם , " גורסת כי אין אלוהות טרנסצנדנטית ואין אל פרסונלי מצווה ; מבחינתו האלוהות היא בעצם כל הטבע , על כל מרכיביו וגווניו ( דוקינס , , 2008 עמ' . ( Feuer , 1995 , p . 36 , note 5 ; 34 אחד ממכתבי הנאצה שנשלחו לאיינשטיין לאחר שדעותיו האתאיסטיות התפרסמו , 1940-ב מובא בספרו של ריצ'רד דוקינס , 2008 ) עמ' . ( 34 את המכתב שלח מייסד אגודת חיל הפרשים באוקלהומה : " פרופסור איינשטיין , אני מאמין שכל נוצרי באמריקה יענה לך : לא נרפה מאמונתנו באלוהינו ובבנו ישוע הנוצרי , אבל אנו מזמינים אותך , אם אינך מאמין באל של האנשים בני האומה הזאת , לשוב אל המקום שממנו באת ...... פרופסור איינשטיין , כל נוצרי יענה לך מייד : קח את תיאוריית האבולוציה המטורפת והשגוייה שלך , ולך בחזרה לגרמניה שממנה באת " . שנאה זו אל הזר ואל החריג , ולא משנה אם החריגות היא במין , בצבע , בדת או בדעה , מובעת במאה 20-ה באמריקה , הדוגלת בהפרדת הדת מהמדינה . אני מניח שבמכתב שני או שלישי של אותו מייסד אגודת חיל הפרשים באוקלוהומה , הוא היה מכריז על איינשטיין כעל משוגע , חולה נפש , שדעותיו על האל נבעו מסיבוך מוחי ולא ממחשבה בהירה . דעות ורעיונות המתקבעים במהלך ההיסטוריה האנושית הופכים עם הזמן לסייגים שכל חריגה מהם זורקת את החורג לשוליים החברתיים . ברטרנד ראסל טען שאילו העלה רעיון שבין כדור הארץ למאדים נמצא קנקן תה מחרסינה המקיף את השמש במסלול אליפטי , איש לא היה מצליח להפריך טענה זו משום שקנקן התה קטן מכדי להיראות אפילו בטלסקופים החזקים ביותר . אם גם לטענה הזו היו נמצאים תימוכין 1 ברוך ( בנדיקטוס ) שפינוזה 24 ) בנובמבר 21 – 1632 בפברואר ( 1677 היה פילוסוף יהודי-הולנדי , בן למשפחת אנוסים פורטוגזית שמקורה כנראה בספרד . הוא נודה על-ידי הכנסייה והוחרם בידי הקהילה היהודית בשל דעותיו . 2 ברטרנד ראסל 18 ) במאי 2 – 1872 בפברואר ( 1970 היה פילוסוף אנליטי בריטי שהשפיע רבות גם על התפתחות המתמטיקה והלוגיקה .

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help