sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

התפקיד הכפול של הציונות וישראל במשנתם של כוחות אופוזיציוניים ערביים עוינים ומתחרים מלמד על רב השכבתיות התודעתית של סכסוך , המתואר לעתים כפשוט וחד ממדי . תפקיד כפול זה אינו ייחודי לציונות ולישראל , אלא מאפיין את המחשבה האסלאמיסטית ואת המחשבה הליברלית כלפי המערב בכלל - מערב שהאסלאמיזם מתאר כ"אחר , " המשקף אידיאות אסלאמיות מסוימות , ואילו בתפיסה הליברלית הוא כובש ומשחרר , מקור סמכות רעיוני ואיום אימפריאלי , בעת ובעונה אחת . לאורך רוב שנות קיומה של מדינת ישראל היו זרמי המחשבה שבהם דן הספר נטולי עמדת כוח אסטרטגית . הזרם הליברלי ייצג השקפה שהוקעה ושקעה לאחר שהסתיים תור ההגמוניה הקצר והעגום שלה בשנות העשרים של המאה הקודמת . הוא לא הצליח להתאושש ונותר שולי וחבול . הזרם האסלאמיסטי ייצג השקפה שזכתה לתמיכה עממית רחבה ברבות ממדינות ערב , מאז הופיעה בשנות העשרים כריאקציה להגמוניה המערבית . הוא התחזק בשנות השבעים , אך כשל כמעט בכל מאבקיו לכיבוש השלטון בפועל בחברות הערביות . ואולם , הן הליברלים והן האסלאמיסטים זכו לעדנה מחודשת בעקבות שרשרת ההתקוממויות שפרצה בשלהי 2010 וזכתה לכינוי השנוי במחלוקת " האביב הערבי . " ראשיתה בהפגנה הטראגית של מחמד בועזיזי בן ה , 26 ירקן מן העיירה סיךי בוזיד שבתוניסיה , שהצית עצמו למוות במחאה על סגירת הדוכן שלו . מותו של בועזיזי היד , אות פתיחה לגל של הפגנות המונים ספונטניות , שהתפשטו מתוניסיה בתנופת דומינו , בעיקר אל המשטרים הערביים הפרוגרסיביים לכאורה . עד שלהי , 2012 מועד חתימת חיבור זה , קרסו ההנהגות של תוניסיה , מצרים , לוב ותימן , ואילו המשטר הסורי התמודד עם מרי מזוין רחב היקף . קולם של הליברלים נשמע בגאון בראשיתן של ההתקוממויות . במבחני הבוחר הראשונים של מוצאי "האביב הערבי , " בתוניסיה באוקטובר 2011 ובמצרים כעבור חודש , הם התגלו כזרם חלש ומפוצל , הנעדר בסיס עממי משמעותי . האסלאמיסטים , שהופיעו על מרכזן של בימות "האביב הערבי" בשלב מאוחר יחסית , זכו בבחירות הראשונות לפרלמנטים של תוניסיה ושל מצרים ברוב מובהק , אם גם לא מוחלט , מקולות המצביעים , ובמצרים זכו גם בבחירות לנשיאות ; ואולם ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help