sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עניינו של ספר זה בניתוח הגישות של שני כוחות אידיאולוגיים בחברות הערביות - אםלאמיסטים וליברלים - למפעל הציוני , למדינת ישראל , לשלום עם ישראל ולנורמליזציה של היחסים עמה , בעיקר כפי שהתפתחו ממוצאי מלחמת ששת הימים ועד לפרוץ ה"אביב הערבי . " התזה המרכזית של הספר היא שישראל מילאה תפקיד כפול במשנתם של הזרמים הללו . תפקיד אחד הוא של אויב - או למצער יריב - שניצחונותיו בשדה הצבאי והדיפלומטי מעידים על כישלונם של ההסדרים המדיניים הקיימים ועל חיוניותה של תפיסת עולם חלופית . במחשבה האסלאמיסטית , ישראל הובנתה כאויב אלים , נפשע ומושחת , שאפשר יהיה לחסלו רק אם ייכון סדר פוליטי אסלאמיסטי , אך ניתן להסכים להסדרים פרגמטיים זמניים אתו . במחשבה הליברלית הובנתה ישראל כמדינת עימות , שקיומה כרוך בעוול היסטורי . בעיני ליברלים אחדים , שלום עם ישראל לגיטימי ומתחייב , משום שבלעדיו לא יוכל החזון הליברלי להתממש ; בעיני ליברלים אחרים , החזון הליברלי חייב להתממש , משום שבלעדיו אי אפשר יהיה לעמוד בכבוד בעימות נגד ישראל . תפקיד אחר , אמנם משני יחסית , שמילאה ישראל , הן במחשבה האסלאמיסטית והן במחשבה הליברלית , הוא של היותה דוגמא לחיקוי . בשתי המשנות הפוליטיות היא התעצבה כ"ארור" - המשקף ערכים , תכונות , שיטות פעולה ומוסדות , שעל החברות הערביות לאמץ . הן האסלאמיסטים והן הליברלים מצאו בישראל סגולות שהם מבקשים להקנות , בהתאמה , לחברות הערביות , והציגו פרשנויות על הצלחותיה כדי להאיר באופן ביקורתי את הבשלים של חברות אלו . המחשבה האסלאמיסטית הציגה כדוגמא את מהותה הדתית מודרנית של התנועה הציונית , את אחדותם , את תושייתם ואת נכונותם של הציונים להקרבה אישית , את תוכנית הפעולה המדוקדקת שהובילה להקמתה של מדינת ישראל , את תמיכת יהדות התפוצות במפעל הציוני ואת הדמיון בין הדמוקרטיה הישראלית לדמוקרטיה שמבקשים האסלאמיסטים לכונן בחברות הערביות . המחשבה הליברלית הדגישה את האופי הפלורליסטי של החברה הישראלית , את חירות הביטוי שממנה נהנים אזרחיה , את האקטיביזם והריאליזם המדיני שאפיין את הנהגותיה , ואת הישגיה המדעיים , הטכנולוגיים והכלכליים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help