sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

העברית באשכנז לא זכתה עד עתה למחקר רב . עיקרו עוסק בחיבורים שנוצרו בקרב חסידי אשכנז , ובאופן ספציפי בספר חסידים , ספר המוסר העיקרי של חסידות זו , או ביצירות מוסר מאוחרות יותר שנתחברו בהשפעתה . החוקרים קובעים ש"ספרות המוסר באשכנז מגיעה לשיאה במחצית הראשונה של המאה הי"ג , בעיקר בספר חסידים , " וש"אף לאחר שקיעתה של תנועת חסידות אשכנז כתנועה היסטורית , המורשת המוסרית של תנועה זו היא היסוד העיקרי בתורת המוסר באשכנז . " את מכלול ספרות המוסר העברית באשכנז ובפולין בראשית העת החדשה בחן ואפיין יעקב אלבוים . הוא מצא שהקו הבולט העיקרי בה הוא שרובה לא נוצרה כספרות מוסר שיטתית , אלא במסגרת של ספרות ההלכה ובעיקר במסגרת של ספרות הדרוש . לכאורה הפיכת ספרות המוסר לתוצר לוואי של ספרות הדרוש היא מגמה המעידה על רפיסותה של מסגרת המוסר השיטתית , זו שמוצאה מבית המדרש הספרדי , אך דווקא ב'כביכול רפיסות' זו מצוי כוחה של ספרות המוסר האשכנזית , וזאת מכמה סיבות . השתיים הראשונות הן 'טכניות : ' א ) היצירה היהודית בכללה לא הייתה כפופה לשימוש בכלי הבעה שיטתיים , אלא מוגבלת מאוד ( החל מפעילותו של רס , ( ג" ובאופן חלקי הייתה נטייה להשתמש בכלי הבעה כאלה בפזורה הספרדית . ב ) בסוף המאה ה 16 ותחילת המאה ה 17 גם בספרד פחת השימוש בכלי הבעה שיטתיים לגבי ספרות המוסר והתפתחה ספרות דרוש , וזאת בעקבות דחייתה של הפילוסופיה . שתי סיבות נוספות נוגעות יותר לעניין המהות : ג ) שימוש בכלי הבעה שיטתיים מחייב מראש הצהרת עמדות של שיטה רעיונית אחת העומדת בבסיס תורת המוסר המוצעת , ואילו מה שנטו להציע באשכנז היה שילוב של מספר שיטות מוסר . ד ) 14 ראו : תשבי ורן , עמ' ט : "תוכנית המבחר נערכה מראשיתה של ספרות המוסר עד גירוש ספרר . לכרך ראשון זה יצורפו שני כרכים נוספים : הכרך השני - ספרות המוסר בספרד במאות ו"ט-ג"י ; הכרך השלישי - ספרות המוסר באשכנז , בצרפת הדרומית והצפונית , באיטליה ובארצות האיסלאם . " המחברים לא הקדישו התייחסות מיוחדת לתפוצה האשכנזית , שכן הכרך השלישי , אף שהיה אמור לכרוך את אשכנז עם תפוצות אחרות , קרובות ורחוקות , לא ראה אור , כמו גם עמיתו הכרך השני . 15 ראו : תשבי ודן , עמ' יז . 16 ואכן פרסומיהם של ישעיה תשבי ויוסף רן בתחום ספרות המוסר באשכנז נוגעים לתורת המוסר של חסידי אשכנז בלבד , ראו בעיקר שם , עמ' כא , ובהמשך המבוא , שם מכונה ספרות המוסר שנוצרה באשכנז שוב ושוב "חסירית אשכנזית . " ראו גם את חיבורם תורת החסידות וספרותה , ירושלים תשכ , ו" וכן : יוסף דן ' , הבסיס העיוני לתורת המוסר של חסידות אשכנז , ' חיבור לשם קבלה תואר דוקטור לפילוסופיה בהדרכת . 'י תשבי , האוניברסיטה העברית בירושלים , תשכ"ג . מלבד ספרות זו עסקו שני החוקרים בעבודותיהם רק בספרות המוסר הקבלית הלוריאנית מהמאה הי"ז במזרח אירופה . 17 ראו : אלבוים , פרק ז' "מוסר הדרוש והדרשה , " עמ' . 242-223

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help