sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

היסוד לליברליזם המודרני , זנחה לחלוטין את מושג הטבע ואימצה במקומו את מושג ההיסטוריה כנקודת מוצא להבנת האדם . בכך כרוכה גם תפיסה חדשה של האדם , שהמושג המרכזי המבטא אותה הוא "אינדיבידואליות : " היחיד הוא העובדה הראשונית , הבסיסית , והחברה היא תופעה משנית , נגזרת ממנו . כך , הרעיון של "זכות טבעית" כבש את מקומו של "החוק הטבעי . " לדעת שטראומ , גילוי ההיסטוריה הוא נקודת מפנה מכרעת בתולדות המחשבה המערבית . אבל במצב הנוכחי של המחקר קשה לומר היכן ומתי בהתפתחות המודרנית אירע מפנה זה שיצר קרע עמוק בין ההיםטוריציזם ובין הגישה "הבלתי היסטורית" אשר שררה בכל הפילוסופיה המוקדמת יותר . מכל מקום שטראוס סבור שהוא תוצאה של "משבר הזכות הטבעית המודרנית , " שאליו נקלעה הפילוסופיה הפוליטית במאה השמונה עשרה לאחר שזנחה את מושג הטבע של הקלסיקנים . שטראוס סבור שההיסטוריציזם , כלומר ההשקפה שיש להבין כל מחשבה כפרי זמנה , הוא המייחד את הפילוסופיה המודרנית מזו הקלטית . אין הוא רק אסכולה פילוסופית אחת מיני רבות , "אלא מכשיר 12 רב עוצמה שמשפיע פחות או יותר על כל מחשבת זמננו . " ההיסטוריציזם המתון של המאות השמונה עשרה והתשע עשרה הוליך בסופו של דבר אל היםטוריציזם רדיקלי שנציגיו החשובים ביותר בפילוסופיה הם ניטשה והיידגר . במשנותיהם טמון יסוד ניהיליסטי הנובע מן הגילוי המודרני שלשום דרך חיים אין ערך אובייקטיבי , משום שהיא פרי זמנה או פרי גורל מסתורי . התוצאה היא רלטיביזם ואינדיבידואליזם קיצוני . מה שהיה בגדר אמת מובנת מאליה בתקופת המהפכה האמריקנית , כלומר ש " כל בני האדם ניחנו על ידי בוראם בזכויות שאינן ניתנות לשלילה וביניהן חיים , חירות ובקשת האושר , " נעשה מפוקפק בזמננו . רעיון הזכות הטבעית שרוי כיום במשבר עמוק , הן בארצות הברית והן באירופה . אם דוחים את הרעיון של זכות טבעית יוצא שכל זכות ( right ) היא זכות פוזיטיבית , ופירושו של דבר שהשאלה מה צודק ( right ) ומה אינו צודק נקבעת אך ורק בהחלטות של המחוקקים ובתי המשפט בכל ארץ וארץ . אבל עצם העובדה שאיננו יכולים להימנע מביקורת המכריזה לעתים כי החוקים וההחלטות הללו אינם צודקים מפריכה מסקנה זו . היא מצביעה על כך שהסכמה חברתית גרידא אינה מספקת ומרמזת שישנו קנה מידה לנכון וללא נכון , שאינו תלוי בזכות הפוזיטיבית ונעלה עליה ( עמ ' " . ( 8 אי אפשר אפוא לוותר על מושג הנכון הטבעי בחשיבה הפוליטית . "הצורך בזכות הטבעית , " אומר שטראוס , "ברור כיום כשם שהיה ברור במשך מאות ואפילו אלפי שנים" ( עמ' . ( 8 אפילו האינדיבידואליסטים הקיצוניים ביותר

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help