sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

המשטר התואם את טבע האדם ומאפשר לממש במידה המרבית את אורח החיים הטוב ביותר לאדם בכל מקום ובכל זמן . אמנם משטר זה קיים לדעת אפלטון ואריסטו רק "בדיבור" ולא "במעשה , " אבל כל משטר קונקרטי , המופיע במקום כל שהוא או בזמן כל שהוא , נמדד ונערך על פיו . הפילוסופיה הפוליטית אמורה אפוא לתת בידינו קנה מידה לשיפוט והערכה של כל המשטרים הקיימים , באיזו מידה הם מתקרבים אל המשטר הטוב ביותר או מתרחקים ממנו . לפילוסופים הקלסיים הייתה תורת מוסר תכליתית שהתבססה בחלקה על תפיסה טליאולוגית של היקום ושל מקומו של האדם בתוכו . הם טענו שמה שמייחד את האדם כאדם הוא היותו יצור תבוני מטבעו , והחיים הטובים הם חיים על פי התבונה . אבל מאז הופעתו של סוקרטס כבר הכירו בעובדה שאי אפשר לבסס חיים חברתיים יציבים על התבונה בלבד . העיר ( הפוליס ) חייבת לקבוע סנקציה מקודשת לחוקיה משום שרוב בני האדם אינם מסוגלים או אינם מעוניינים להנהיג את חייהם על בסיס רציונלי והם זקוקים להנחיה של המסורת המקודשת . מאחר שהפילוסופים הללו לא האמינו שאפשר בכלל לגשר על הפער שבין המעטים לרבים , הם גרסו שאת התשובה הטובה ביותר לשאלת הנכון הטבעי אפשר למצוא במסגרת משטר המשלב את שתי החלופות הבסיסיות שהזכרנו . זה היה , על פי שטראוס , הרקע לכתיבתם ה"אקזוטרית " של כל הפילוסופים הגדולים עד לזמן החדש : הפילוסופיה הפוליטית היא האופן שבו הופיעה הפילוסופיה בציבור . כדי להבין את תורתם האמיתית של גדולי הפילוסופים מאז זמנו של אפלטון ועד לראשית הזמן החדש יש לקרוא בכתביהם בין השורות . הפילוסופיה של ימי הביניים קיבלה מן הפילוסופיה היוונית את התפיסה הטליאולוגית של היקום ושל האדם בתוכו , אבל הרכיבה עליה את ההשקפה שהאדם מגיע אל התכלית היעודה לו רק בסיועה של ההתגלות המקראית . הרכבה זו הייתה אפשרית משום שהיה יסוד משותף לשתיהן : שתיהן טענו לקיומו של חוק הנתון לאדם , בין אם חוק זה הוא טבעי ובין אם הוא נתון בהתגלות . חוק זה , שמקורו חיצוני לאדם , הוא התנאי לשלמותו " . המדע המודרני הרס את ההשקפה הטליאולוגית על היקום ועל מקומו של האדם בתוכו . המחשבה המודרנית תקפה את ההנחה שקיים חוק אלוהי או טבעי נתון לאדם . מקורו של החוק איננו חיצוני לאדם , אלא פנימי : הרצון האנושי . האדם עצמו הוא המקור של כל חוק . טיעון זה היה מופנה אפוא הן כנגד התיאולוגיה והן כנגד הפילוסופיה הקלסית . הפילוסופיה הפוליטית המודרנית , שהניחה את

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help