sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

הבריות במחשבות זהות על הדברים הראשונים , כלומר בלי להיות כפוף להכרעות סמכותיות בעניין הדברים הראשונים : החוק הוא שדורש להציג בגלוי את הדברים הראשונים או את 'מה שישנו "' ( עמ ' . ( 75 "שאלת מקורו של הנכון הופכת לשאלת מקורה של החברה האזרחית או החברה בכלל" ( עמ' , ( 78 כלומר הוא מוליך אל השאלות הבסיסיות של מהות האדם וזיקתו אל החברה . כדי לענות עליהן נדרש מאיתנו לתפוס את המאפיינים הקבועים של האנושות . העיון במהות האדם מוליך אפוא לעיון במהותם של כל הדברים , למחשבה על הכוליות ועל היחס שבין הכוליות למרכיביה הפרטיקולריים . כך דוחפות הבעיות עצמן את המחשבה הפילוסופית לחיפוש אחר "הנכון הטבעי . " בתולדות התרבות המערבית , על פי שטראום , הופיעו שתי חלופות בסיסיות , שתי תשובות מנוגדות לשאלת 'החיים הטובים , ' כלומר , מהו אורח החיים הנכון . הן מסומלות בשמותיהן של שתי ערים : ירושלים ואתונה . ירושלים מסמלת את אידיאל החיים הטובים המושתתים על ציות לחוק אלוהי שניתן בהתגלות , ואילו אתונה מסמלת חיים של חקירה חופשית על פי התבונה . הראשונה מניחה שהאדם איננו יכול למצוא את הטוב בכוחות עצמו והוא זקוק לסיוע מגבוה בעוד שהשנייה מניחה שיש בכוחו למצוא את הטוב ללא סיוע . השאלה מי מהן צודקת היא , לדעת שטראוס , השאלה החשובה ביותר לאדם כאדם . שתי החלופות נאבקות זו עם זו מאבק נצחי בלא הכרעה ברורה . כל אחת מהן תובעת לעצמה את הסמכות המוחלטת להנחות את האדם ולעצב את אורח חייו ולכן לא יכולה להיות סינתזה אמיתית ביניהן . הריב הנצחי בין ירושלים לאתונה הוא שורש "הבעיה התיאולוגית פוליטית" שהיא , על פי תפיסתו של שטראוס , הבעיה הבסיסית ביותר של הפילוסופיה הפוליטית משום שהיא משקפת את מצבו המורכב של האדם כיצור שהוא בעת ובעונה אחת יחיד וגם חלק מחברה שהוא זקוק לה . כפי שנראה בהמשך , שאלת "הנכון הטבעי" כשאלה פילוסופית עלתה בפעם הראשונה בפילוסופיה היוונית בזיקה לגילוי מושג הטבע . גילוי זה היה מושתת על ההנחה שיש בתוך המציאות על ריבוי גוניה המשתנים יסודות מבניים קבועים שניתן לגלותם באמצעות התבונה . מושג הטבע ( physis ) הופיע בפירוש כאנטיתזה למה שמקובל ומוסכם ( nomos ) בחברה על פי מסורת מקודשת המיוחסת למקור אלוהי . התבונה , ולא המסורת המקודשת , היא הקובעת מה נכון או לא נכון לאדם על פי טבעו . שאלת הנכון הטבעי כרוכה אם כן בשאלה : מהו המשטר הטוב ביותר ? המשטר הטוב ביותר הוא

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help