sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

כל צורותיהם מצביעים בהכרח אל הנכון הטבעי כאל בעיה בלתי נמנעת " ( עמ' . ( 68 מה טיבה של בעיה זו ? השאלה המרכזית שמעסיקה את המחשבה האנושית היא : מה הם החיים הטובים ? כיצד על האדם לחיות ? אם מניחים , כפי שהפילוסופים הקלסיים הניחו , שהחברה היא טבעית לאדם והיחיד אינו יכול למצוא את שלמותו ואושרו בלעדיה , מן ההכרח שיהא איזה שהוא טוב משותף לכל הפרטים המרכיבים את החברה . החוק והצדק אמורים להבטיח את הטוב המשותף הזה . מושג הנכון הטבעי כמושג פילוסופי רומז או מצביע על הטוב המשותף הזה . הוא מונח בתשתית תפיסת הצדק החברתי והוא מהווה אמת מידה של הערכה ושיפוט של התנהגות . מושג 'הנכון הטבעי ' ( או 'הזכות הטבעית (' מניח שיש לנו שיפוטים על דברים מסוימים - פעולה או התנהגות מסוימת , כמו גם אורח חיים או משטר מסוים - שהם טובים או נכונים מטבעם , כלומר באופן פנימי ובלתי תלוי בהשקפה אישית . כלומר הוא רומז למשהו אובייקטיבי , שיש לו קיום מעבר לתודעה של הסובייקט עצמו , לאיזה שהוא סדר או חוק של המציאות בכללה . כפי שהאנתרופולוג קליפורד גירץ כתב , "דומה שהשאיפה לעגן את המחויבות הסובייקטיבית בבסיס עובדתי כלשהו היא נטייה אוניברסלית למעשה : קונבנציונליזם גרידא אינו יכול לספק אנשים רבים בשום תרבות . " על אפם וחמתם של פילוסופי המוסר , הגוזרים איסור על הסקת מסקנות ערכיות מתוך 'עובדות ' - מה שמכונה בפיהם 'הכשל הנטורליסטי ' the natural fallacy ) ) - "רובו המכריע של המין האנושי אינו חדל להסיק מסקנות נורמטיביות מתור הנחות 'עובדתיות . "' בניגוד לקאנט , שגרס שאין כל קשר בין 'ישנו ' ( is ) לבין 'חייב ' , ( ought ) או בין עובדות לערכים , רוב בני האדם סבורים שיש קשר כל שהוא ביניהם . עובדה היא שהיגדים מוסריים נבדלים באופן חד מהיגדים סובייקטיביים שמביעים רגשות אישיים , פרטיים או אף אמונה דתית ספציפית , משום שאלו הראשונים מורים על דברים שהם טובים או רעים , צודקים או לא צודקים באופן אוניברסלי . הקונבנציות של שפתנו הרגילה משקפות מודעות להבדל הזה . אין זה מקרה אפוא ש " כל הפילוסופים הפוליטיים נאלצים לעיין בשאלה אם ובאיזו מידה יש לדרישות הצדק תמיכה בלתי תלויה בחקיקות האנושיות" ( עמ' . ( 198 החוק בכל מקום דורש הסכמה של בני האדם לציית לו . הוא דורש הצדקה ברורה , כלומר תשובה לשאלה מהו הבסיס שעליו הוא נשען או מדוע יש לציית לו . "האדם אינו יכול לחיות מבלי שתהיינה לו מחשבות על הדברים הראשונים , וגם אין הוא יכול לחיות היטב ... בלי להיות מאוחד עם שאר

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help