sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הצמתת יכולת התיפקוד שלו . אולם תגובות הפוכות , של אופוריה , של התלהבות , של עונג אגרסיבי ודסטרוקטיבי אינן מתקבלות בברכה ובטולראנטיות בתמונת עיבוד האבל , אף שגם הן חוויות ותגובות אנושיות אותנטיות לא פחות . רפאל וקובלר רוס מציינות שהמוות לעתים בא כמענה לפאנטאזיות ולמשאלות מוות שיש באדם כלפי זולתו ( ואף כלפי הקרוב לו ) אולם ההנאה והריגוש הבאים מהקשר זה מלוות בדרך כלל בתחושת אשמה , בושה וסטיגמה ( רפאל , שם , 23 : קובלר רוס , שם . ( נושא זה זוכה לטרנס פורמאציה מעניינת ביותר בספרות . במרחק שנים מפרויד , אך לא במרחק קונצפטואלי ממנו , מתאר גאן ( Gunn , 1992 ) את תהליך ההתאבלות בכשירות , ( ability ) שהפנמתה היא מעלה אנושית . לדברי גאן , פרימיטיביות או תרבות מעיךפרימיטיבית מונעת את הופעתה ואת ביטויה של כשירות זו ואילו פסיכואנליזה מעודדת אותה . הכשירות להתאבל מופיעה בהקשר תרבותי , שמתיר אותה ומקצה לה מרחב לגיטימי . ההתאבלות לפי גאן עיקרה הוא תהליך שבו נפרד ה"אני" ללא הרף מהתקשרויות נרציסיסטיות כדי לעצב את עצמו מחדש , בהתאם ליסודות חברתיים המופנמים בו . תהליך ההתאבלות מלווה את תהליך ההתבגרות וה"אני" השרוי בו חייב לנטוש את הנסיון לפצות את עצמו על התפוררות אחדותו . למתאבל דרוש מרחב מיוחד לתהליך המעבר מה"אני" הקודם ל"אני" החדש ובמרחב הזה ( transitional space ) מתבצעת פעולת האימון וההתרגלות למצב החדש ( שם . ( 14 12 : הדמיון לפרויד בדברי גאן בולט ביחס הצנזוריאלי כלפי מי שאין לו הכשירות להתאבל במתכונת מוכתבת , פחות או יותר ; זו מתכונת המגדירה את ה"נאות" מול ה"לא נאות . " דומה , שגם גאן , למרות העמדה האקומודטיבית הכללית , שהוא מצהיר עליה ביחס להתאבלות , יוציא מכלל המתאבלים הנאותים את אלה שיסרבו להיפרד מהתקשרויותיהם המוקדמות . מי שדורש מרחב התאבלות , שאינו זמני ולא נועד לחבר בין שני שלבים של הווייתו , אלא הוא מקום קבוע לעולמי עד של חייו אחרי האובדן , יסבול את הסטיגמטיזציה השמורה עם בעלי המודלים עבור החריגים למיניהם . בפרקים הבאים יוצגו עיונים ביצירות ספרות עבריות , אשר במרכזן עומדת החוויה של המיפגש עם המוות , עם מותו של אדם יקר וקרוב . העיון ביצירות אלה מעלה אספקטים שונים בתפישת האבל אצל יוצרים שונים , ויש השלכות מרתקות מתמונת האבל ועיבודו , כפי שאלה עולים מן המחקר בתחום הפסיכולוגיה . בחלק מן היצירות , אמנם בחלק קטן ביותר , נמצא עלילה שמוליכה דמות בתהליך האבל כמעט לפי סטנדרט פרדיגמאטי . גישה זו ממחישה את הרעיון כי מי שאבלו יתנהל לפי המתכונת , יש לו סיכוי סביר שיגונו ישכך ושסבלו יבוא אל רגיעה . התהליך התקין והבלתי מסובך עשוי להבטיח קתרזיס של רגשות הרסניים , ע"י עיבודם וביטויים עד למיצויים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help