sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מתוחכם של חלק משלב ההכחשה של בולבי , ובו מושקעים עדיין אנרגיה יצירתית ודמיון בשימור בלתי ראציונאלי של יחסי המתאבל עם המת . שני השלבים הסופיים אצל קובלר רוס , "דכאון" ו"השלמה , " דומים לחלוטין במשמעותם ל"יאוש" ול"ניתוק" במודל של בולבי . ההבדל הבולט , אם כך , בין שני מודלים אלו הינו בפיתוח , בפירוט ובעיבוד השלב הראשון , שלב המחאה , ומרכיביו , ההכחשה והכעס , ולא מקרה הוא . קובלר רום עצמה מסבירה , שמערכת מורכבת של טעמים חברתיים העמיקה את הפחד מפני המוות בתרבויות המערב , וכתוצאה מנטייה זו התחזקו מנגנוני ההכחשה , ההימנעות , ההתרחקות וחוסר-האמון כלפי תופעת המוות . מצד שני , יש בתרבויות המערב נטייה להימנע מן הגילויים הבולטים , החיצוניים והאגרסיביים , של הכעס ושל הסירוב להאמין במוות . כתוצאה מן הנטיה התרבותית הכללית להימנע מגילויים רגשיים פרצניים , אלה נדחקים ומבקשים לעצמם ביטוי ועיבוד . כך או כך , הופך שלב המחאה לשלב הבעייתי והמורכב ביותר בעיבוד האבל . ההתגברות עליו פותחת את הדרך להמשך תקין של התהליך ולהשלמתו . סיכום דברים אלה מעלה אבחנות אחדות . ראשית , כל אימת שתהליך עיבוד האבל משתבש , מופיעה התנהגות , שמנקודת מבטו של מודל תהליך ההתאבלות היא משובשת ובלתי תקינה , ואולי אף בלתי ראוייה . אך מודל ההתאבלות של פרויד וממשיכיו אינו בעל יציבות אובייקטיבית אוניברסלית ; הוא תלוי תרבות והוא פרי תרבות לא פחות מצורות אחרות של התנהגות בשעת אבל , שנחשבות ראויות ונאותות בתרבויות אחרות . בחברות בהן מלווה כל אחד מן השלבים בטקסים ובמנהגים ריטואליים ברורים , מעודדת החברה את המתאבל לחוות בנוחיות יחסית את הפאזות השונות של תהליך האבלות , ולהפגין את רגשותיו - האגרסיביים והדפרסיביים - ללא חשש מסטיגמה ומהיחס הצנזוריאלי המלווה בדרך כלל התנהגות כזו . רפאל מציינת ( שם ( 57 : את הסיוע של הקבוצה החברתית למתאבל , באותן חברות הקובעות מנהגי אבלות ותקופות מוגדרות וסופיות לאבלות . הסכמות אלה מעודדות את המעבר משלב לשלב בתהליך האבל . בתרבויות אחדות יש טקסים ומנהגים מקובלים , שחולמים את הצרכים הריגשיים הפרצניים של מתאבלים , יותר המאלה שמצויים בתרבות המערבית ( שם . ( 65 : בחברה המערבית המודרנית יש נטייה להתרחק מגילויים של רגשות ומפוזוח . ריטואליות , הנחשבות "פרימיטיביות ; " יש בה נטיה לצנזר התנהגות כזו ולראות בה הפרזה מיותרת , שגורמת אי נעימות לסובבים , או '' טקסיות ריקה" . גישה זו עשוייה להקשות על המתאבל ועלולה אף למנוע תהליך תקין של עיבוד האבל . ה"היתקעות" באחד השלבים הראשונים של התהליך , וחוסר יכולתו של המתאבל לממש את התהליך במלואו , הם התמונה הקלאסית של אבל "בלתי תקין" מנקודת ראותו של המודל , של אבל מופלג ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help