sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

להותיר - אפילו לאחר סיום העיבוד - מעין "עודף" אנרגיה במתאבל , העלול להתפרץ בצורת מאניה . מדברים אלה ניכר , שפרויד הבחין בין תהליך תקין של עיבוד האבל ובין צורה משובשת שתהליך זה עשוי לקבל . בצורה המשובשת , דהיינו במלנכוליה , בולט ביותר מקומו ותיפקודו הדראמטי של רגש האשמה על כל צורותיו , כולל הקיצוניות שבהן : השנאה העצמית , העינוי העצמי והמאזוכי זם . כלפי תיאור עיבוד האבל אין פרויד נוקט גישה מיקרוסקופית , אלא התייחסות כוללת . על פי מהותם אין האבל והמלנכוליה תהליך מדורג , שיש בו הליכה אל סיבוך מתגבר ואחריה - התרה איטית של הסבך . התפישה של התהליך המדורג , המאפיינת את הגישות המאוחרות לפרויד , נוטה בחלקה לאנאליזה ולראציונליזציה של תופעות שקשה להבינן , ובחלקה משקפת עמדה רומאנטית נאיבית בדבר "הסדר הטוב . " לפי פרקס , Parkes , ) ( 1972 : 6 האבל הוא תהליך ריפוי , והוא השיבוש ההתנהגותי היחיד שסיבתו ידועה , שסימניו מוגדרים ומובחנים היטב ושמהלכו צפוי מראש בדרך כלל ( כך גם רפאל , . ( 71 : 1983 רעיון הסיבוך וההתרה , הפירוק וההרכבה , כמה שמניע את תהליך האבל או המלנכוליה , נשען על תבנית קוגניטיבית שכיחה ומוכרת היטב , המשמשת כדי למדל תופעה קשה להבנה וממילא למידול . רעיון הדירוג שבתהליך האבל שובה את הדמיון , אך לאמיתו של דבר , אין לו זיקה הדוקה אל תיאורו הבסיסי של פרויד . עד כמה שובה לב הוא רעיון התהליך המדורג מעידים ניסוחים שונים ומגוונים במחקר ענף שנוצר על בסיס חיבורו של פרויד . מומחים מתחומים שונים , פסיכולוגים , סוציולוגים , אנתרופולוגים , רופאים ופסיכיאטרים , תיארו בעקבות פרויד את האבל כתהליך ונתנו בו סימנים הן כשהוא נורמאלי ותקין והן כשהוא פאתולוגי . האבל התקין מתואר בדרך כלל לפי הקונספציה שהתווה פרויד תוך שכלולה ופירוטה , ובצירוף תיאורים רב זוויתיים של הפונקציה של כל שלב ושלב בתהליך עיבוד האבל . אחדים מן הפסיכולוגים והפסיכיאטרים העמידו תיאור ממודל של התהליך , שיכול לשמש מעין פאראדיגמה לעיבוד האבל . לפי בולבי ( Bowlby , 1961 ) יש בתהליך עיבוד האבל שלושה שלבים : המחאה , היאוש והניתוק . בשלב המחאה בולטת התנהגות בלתי ראציונאלית של האבל , המושתתת כביכול על המחשבה שהמת עדיין חי וקיים . המתאבל משקיע אנרגיה רבה כדי לתמוך ברעיון נוכחותו של המת ובנסיון להתחבר עמו ; הוא מתכחש בהתנהגותו , אם כי לא בהכרתו , לעובדת המוות ; שולטים בו זעם , בכי , יגון וחרדה ; אין לו עדיין היכולת לקבל דברי נחמה והוא מתמרד כנגד הנסיון לכוון אותו להסתגלות ולאינטגראציה חברתית . שלב היאוש הוא מעין שלב מעבר הכרחי . התוכן המרכזי שלו הוא ההכרה בסופיות הסתלקותו של המת , הכרה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help