sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

האובדן ואת הסתגלותו הכואבת לעולם שבו המת אינו קיים עוד . פאזה זו היא תוצאה מוצלחת של התמודדות איטית וממושכת המתרחשת בשלב הפאזה הראשונה , התמודדות כואבת התובעת אנרגיה רבה . לאחר השלמת " עבודת האבל" הופך האדם חופשי ומשוחרר מעכבות , וחוזר אליו הכושר לאהוב ולגלות שוב התעניינות בעולם החיצוני . רפאל ( 44 : 1983 ) מתארת את התהליך הפסיכולוגי של האבל כהיפוכו וכהתרתו של תהליך ההתקשרות ויצירת היחס עם הזולת . פינקוס ( 106 : 1973 ) מדגישה , מתוך המודל של פרויד , את שלב הפנמתו של מושא האהבה שאבד ורואה בתהליך הפיכת המת לחלק מעצמיותו של המתאבל את המשימה החשובה ביותר של האבל . למעשה , פאזות אלו אינן מוצגות אצל פרויד כאילו הן מתרחשות ברצף ליניארי כרונולוגי , אלא יש לראות בהן שני היבטים של "עבודת האבל" והן חלות באורח סימולטאני : כל עימות בין האשליה וההכשחה ובין ההכרה והמציאות מקדם את המתאבל במעט אל סיום תהליך האבל . אבחנה זו תהיה בעלת משקל מכריע כשנבוא להקביל את הגישה של פרויד לגישתם של חוקרים מאוחרים יותר . לצד האבל תיאר פרויד את המלנכוליה . המלנכוליה מוצגת כצורה מעוותת ומשובשת של האבל . נקודת המוצא של שני המצבים דומה והיא האובדן למיניו והמוות של אדם אהוב בכלל זה . אף התופעות מלוות את שני המצבים דומות , בהבדל אחד מרכזי : את המלנכוליה מלווה הידרדרות עזה בהערכה העצמית עד למדרגה של האשמה עצמית וגינוי עצמי המסתיימים בציפיה לעונש . הנטייה להגיב באבל "נורמאלי" ו"תקין" על מותו של אדם אהוב או במלנכוליה תלוייה באישיותו של המתאבל ובטיב היחסים ששררו בינו ובין הנפטר . יש הרואים בהבדל בין אבל תקין ובין מלנכוליה הבדל מהותי ולא הבדל כמותי : המלנכוליה אינה "עודף אבל / ' או אבל מופלג , אלא תגובה פאתולוגית של אישיות נוורוטית על תופעה דומה לזו שגורמת אבל עצל אדם בעל מבנה אישיות אחר . יש הרואים את ההבדל כהבדל של דרגה וכמות , הבדל הנקבע לפי גילו ולפי התפתחותו של המתאבל . פרויד מזהה את המלנכוליה באופן חד משמעי כתגובה פאתולוגית ומרחיב את הדיבור על מאפיינים נוספים שלה . לענייננו חשוב לציין , כי במקום ששרר יחס אמביוואלנטי בין המתאבל והמת , יש לראות באמביוואלנטיות זו גורם בעל חשיבות ממדרגה ראשונה בפאתולוגיה של האבל . תחושות מנוגדות של אהבה ושנאה , הנוצרות ממילא בעקבות אובדן ומוות , מחזקות את האמביוואלנטויות המקורית בחלק מן המקרים ויוצרות קונפליקט פנימי , שביטוייו עשויים להיות פאתולוגיים . כמו האבל , כך גם המלנכוליה עשוייה לחלוף לאחר פרק זמן , בלא להותיר באדם עקבות של שינוי מאסיבי . זאת , עקב העובדה שעיבוד המלנכוליה דומה ביותר בצורותיו הגלויות לעין לעיבוד האבל . אולם , המלנכוליה , בצורתה הפאתולוגית הקיצונית , עשויה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help