sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

בתחום המשפטי-פוליטי . לכך מתווספים יתרונות אחרים של השוק החופשי , ובראשם גמישותו ועלותו הזולה . כדי לאתר רצונות וצרכים אין צורך לשלם לפקידים ולסוקרים . די בכך שמוציאים מוצר למכירה . אם אין הוא נקנה במחירו הראשוני – הוא יוזל עוד ועוד , עד שייעלם מן השוק . לעומת זאת , אם הוא נדרש , ניתן יהיה להשתמש ברווחים ממכירתו לחידוש הייצור כדי לספק את הביקוש העולה . התהליך הוא מהיר ויעיל משום שפרנסת היזמים תלויה בקשב לרצון הצרכנים – וזאת בניגוד לפקידי ממשלה , שמשכורתם משולמת בין שיש לשירותיהם דרישה מצד הציבור בין שלאו . בזמן כתיבת חוקת החירות זיהה האייק איום רעיוני אחד על שלטון החוק ועל השוק החופשי : חזון מדינת הרווחה . הזנים הקיצוניים של הסוציאליזם – אלה שבהם מולאם השוק בשלמותו והשליטה באמצעי הייצור עוברת לידי הממשלה – נזנחו ברובם . במערב השתרשה העדפה לגרסה רכה יותר , שבה המדינה מותירה את השוק החופשי על כנו , אך מטילה עליו מסים ומשתמשת בהם לשם הענקת שירותים וביטוחים לאוכלוסייה . מנקודת מבטו של האייק , כל פעולה מפעולות מדינת הרווחה פירושה הן כרסום במנגנון התמחור של השוק הן התערבות מגבוה בפעילויות שהיחיד לבדו אמור להחליט עליהן . מדינת הרווחה אינה משקפת את רצונותיהם הנפרדים של היחידים ואת המחירים שהם מוכנים לשלם , אלא את תכניותיהם של הפקידים ואת סדרי העדיפויות שלהם . אלו הולכים ומתחזקים ככל שהשוק והמשפט נחלשים . את מקום הספונטניות של רצונות שונים ומגוונים תופס תכנון רציונליסטי שאינו מודע למגבלותיו ושאוחז בכלים הקטלניים המאפיינים את המדינה . לשיטתם של מתכנני מדינת הרווחה רצון העם היה אמור לפעול על גורמי הביצוע כבלם . הפקידים אינם עושים את רצונם שלהם , אלא את רצון הבוחרים , שבלעדיו לא היו מחזיקים במשרותיהם . האייק , מנגד , אינו מייחס חשיבות גדולה ביותר לדמוקרטיה במובן של ייצוג נרחב ואפשרות להחליף את בעלי השררה באופן תקופתי . בניגוד לשוק , הדמוקרטיה מתבססת על רצון שאינו מלווה באחריות , ולפיכך הוא מתקשה לתקן את עצמו . בפרטיות תא ההצבעה יכול אדם לבחור בנציגים המתלהמים ביותר ובמצע המופרך ביותר מבלי שהוא עצמו יידרש לשאת בתוצאות . אם תינתן לגוף הביצועי סמכות העוקפת את בתי המשפט בנימוק שהוא עושה את רצון העם , הוא יופיע בחיי נתיניו כיסוד שרירותי שאינו מניח להם לתכנן את חייהם במידה כלשהי של ודאות . לא יהיה ממי לבקש דין וחשבון , שכן ציבור הבוחרים כולו עומד מאחורי גוף זה , וגחמותיו החולפות הן גחמותיו של הבוחר שמעבר לפרגוד . גם את רצון המצביעים , אם

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help