sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ומתוך הזדהות עמוקה , גופנית , חושית , עם החומר במובן הישיר והגולמי ביותר . התפתחותו של מאטיס התהוותה כתהליך למידה ארוך , שפירושו שכחת הנלמד . במגזרות הנייר מאטיס מביא להפלת הדימוי , לפירוקו , בעודו חותר לאופני חיבורו מחדש מתוך תכונות החומר הצבעוני והדו ממרי . בכך ניתן הדגם למגמה מתמשכת בעשייתו , שעיקרה חתירה מתחדשת ליצירת הדימוי , הסימן , תוך דחיית קיבועה של הצורה בתוך נוסחה . מגמה זו התבטאה , כאמור , בשקדנות שבה עסק במשקל הסגולי והיחסי של כל מרכיב ומרכיב בקומפוזיציות שלו , בשאלות של התאמה , הנגדה , פרופורציות ומיקום , הנשאלות מחדש לגבי כל קבוצה חדשה של עבודות . גוםטב מורו , שהיה מורה של מאטיס באקדמיה לאמנויות יפות בפריז , התנבא כי מאטיס "מיועד לפשט את הציור . " ייעוד זה תבע ממאטיס לנפות מאמנות תקופתו את המיותר , הנדוש , המשועבד לנוסחים של חיקוי והעתקה . כדי לפשט את הציור היה עליו להמציא אותו מחדש בכוחות עצמו . הניסויים שערך מאטיס - בסוגיות של קומפוזיציה צבעונית , בכל סוגי הרישום וההדפס , בתבליט ובפיסול , בז'אנרים שונים החל מציור שמן על בד , דרך עבודתו כמאייר של ספרים רבים , ועד למגזרות הנייר - הם מסע היכרות ממושך , שנדמה כי הוא מסתיים לעיתים בווירטואוזיות לשמה , בהתענגות שבמיומנות . אך יכולתו לסגת , מתוך רצון וצורך , מהעמדה הבטוחה של סגנון "בדוק , " היא חלק מאותה רתיעה מודעת מקיבועו של תהליך היצירה בחזרה שיטתית על אפקט , על מיצוי > על אף שתופעה זו קיימת גם ביצירתו , בעיקר ברישום ובהדפס . ( בשנים האחרונות של יצירתו , המפלט מהווירטואוזיות התבטא בבחירת מדיומים חדשים , שהצריכו למידה של חוקיות חדשה . בתקופות המוקדמות ועד שנות ה 20 היתה למאטיס יכולת לשוב ולחדור אל יצירה קודמת שלו , תוך הערכה מחדש של המעשה האמנותי שלו עצמו לקראת כיבוש נוסף . צורך זה לחדור שוב ושוב לתוך נוסחים קודמים מטרתו לשקול מחדש את מאזן הכוחות המקיים את הקומפוזיציה , ולהמציא לו נוסח מקביל וחליפי . נוסח זה מקיים זכר לחוויה חושית חד פעמית של

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help