sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה יצירתו של אנרי מאטיס , ( 1954-1869 ) המשתרעת על פני חציה הראשון של המאה ה , 20 מאגדת במסגרתה הכרה בתקפותה של מורשת ארוכת שנים וסטייה עיקשת ממנה . קבלת המורשת מלווה ביצירתו בתהליך חשיפה ופירוק של מרכיביה היסודיים , תוך שמרכיבים אלה ממשיכים לשמש תשתית ומסגרת לעשייתו . אך זהו היבט אחד בלבד של יצירתו . ההיבט השני , המתקיים במקביל לראשון , הוא מציאת דרך חליפית לפעולת הציור . מפעלו של מאטיס - מפעל של "תיקון הציור" - איפשר לו ליצור כשהוא מוגן מהספק בדבר עצם קיומו של הציור . משום כך יצירתו , לטוב ולרע , נעדרת מאפיינים של הומור ופרודיה , המצויים למשל ביצירתם של פאבלו פיקאסו ושל מרסל דושאן . דושאן הוא המתכחש הראשי למיתוס היוצר והיצירה ; עשייתו , שהוםוותה כאנטי עשייה , שוללת את " מעמדו המועדף" של הסובייקט כבעל חירות הכרעה , המסוגל לממש בשפה ייחודית את כוונותיו תוך ביטוי של מהויות ותכנים נשגבים . שאיפתו של דושאן להימנע מזיוף ההבעה ומפיתויי המכחול הווירטואוזי הולידה הצגה אירונית וחידתית של תשוקות מכניסטיות ו"שקופות , " שסוד תפקודן לא נודע . על פאתוס ועל תשוקה מדברת יצירתו של מאטיס , שאפשר למקמה בקוטב המנוגד לעשייתו של דושאן . זהו קוטב פרטי , לשימושו של האמן . דושאן דיבר בקול אחד , בעוד דמותו משמשת כעין דגם מוסווה , רפרנט חמקני ונוכח כאחד , על מעמד היצירה , היוצר והצופה כאחד - כל יצירה , כל יוצר וכל צופה . מאטיס דיבר בגוף ראשון ; הוא נאחז

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help