sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

השחורים כעורב של "הצעירים , " את שערם העשוי בטעם העת , את ריקוד הגדיים-הקזעירים שלהם ואת מעשי הילדות הפזיזים שלהם . בשולי שיר זה רשם ביאליק את שנת החיבור תרנ"ה , אך הוא בשלח לרבביצקי בשנת תרנ"ז , ואין לדעת אם התאריך שבשוליו הוא תאריך חיבורו של השיר , או התאריך המציין את הופעתה של התופעה המתוארת בשיר : הופעתם המטאורית של הרצל ושל חסידיו המתמערבים , חובשי המגבעות העגולות והחליפות השחורות האפנתיות , בזירת הפעילות המדינית ( לימים תיאר את המדינאים בסיפורו "ספיח , " בסטירה הגנוזה " מעשה ביתוש" ובשיר הילדים "קטינא כל-בו" כדמויות זעירות המשחקות במרכבות רתומות לפרעושים ולחיפושיות . ( במרומז ובסמוי "התכתב" כאן ביאליק עם המוטו שהציב הרצל בפתח ספרו אלטברלנד , שגם חתם את הספר האוטופי הזה : . "Wenn Ihr wollt ist es kein Marchen" משפט זה , שנכתב כמתוך בת-שחוק אפולוגטית רמתחטאת , פירושו : " אם תרצו - לא יישאר החלום בגדר אגדה או מעשייה [ אלא יתממש ויקרום עור וגידים " [ ( הוראתו המקורית , הדומה למחווה טרקלינית , אינה תואמת כלל לקונוטציות העולות מן הסיסמה הציונית האופטימית והרועמת : "אם תרצו - אין זו אגדה" המשדרת מעשיות תכליתית . ( בעקבות משפט זה של הרצל , שבו הודה המנהיג שכל דבריו עלולים להישאר בגדר אגדה , או מעשייה , אם לא יירתם העם לפעולה ויממש את החלום האוטופי , שילב ביאליק ביצירתו דמויות ומוטיבים רבים מאגדות הילדים הנודעות , ללמדנו שתנועתו של הרצל , על סמליה וסיסמאותיה , אינה אלא אגדה , בועת סבון פורחת באוויר וחלום-חזיון-לילה . ביאליק ניבא בשירים כדוגמת "גמדי ליל , " "זוהר" ו"מתי מדבר" שהתופעה החדשה של "הציונות המדינית , " המלווה ב"זיקוקי די-נור" מרהיבי עין ובנאומים חוצבי להבות אש , היא תופעה מרנינה ומשמחת לבב הסוחפת את "רחוב היהודים , " אך היא אפמרית וקצרת מועד כחלום . לשון אחר , תנועה מהפכנית זו

הקיבוץ המאוחד

ספרא : בית הוצאה לאור - איגוד כללי של סופרים בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help