sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

את סדר הדורות ולהתחיל הכול מאל"ף . במקום לקנות תורה ודעת , בחרו הצעירים להורות דעה ולפסוק הלכה , אגב שאילה מהירה של ערכים אתיים ואסתטיים אפנתיים , שאינם ממקור ישראל . הערכים החדשים צרמו לביאליק בזרותם הריקנית , והוא ניבא שהם עתידים להתיישן עד מהרה ולחלוף מן העולם , כמו כל אפנה . T בערוב יומו הוא אמנם ביקש להשיג שיתוף פעולה הרמוני בין המשמרות , בחינת "דור לדור יביע אומר , " קירב לביתו סופרים צעירים ונהג בהם כאילו היו בניו , אך בדרך-כלל גילה בדיעבד כי הללו ניצלו את נדיבותו , בגדו בו והצטרפו למחנה היריב . ברי , הוא לא נשאר שווה-נפש לנוכח מעשיהם , וכאשר ראה אותם חותרים לכבוש בכוח את הבמה ולסלק ממנה בקול תרועה ובאבחת חרב חדה כל אותם ערכים וכל אותם אישים שהיו יקרים ללבו , הוא השחיז את חציו והחזיר מלחמה שערה . גם את "הצעירים" ( במרכאות ובלעדיהן ) של שנות מפנה המאה , יריבי הציונות ה"רוחנית" מבית-מדרשו של אחד-העם , וגם את צעירי המודרניסטים של שנות העשרים והשלושים , שהכריזו בהשפעת הפוטוריסטים על רצונם להשליך את הקלסיקונים מעל " סיפון האנייה" ומעל במת ההיסטוריה , תיאר ביאליק כ"נערים" אנרכיסטים בעלי מזג מהפכני וסגנון קולני , שביקשו להחיש את הקץ , לדלג על פני תהליכי אבולוציה ממושכים , להכתיב את המציאות לפי טעמם ולקבוע בן-לילה את פני העתיד . בכל דור ודור , רמז בסיפורו "החצוצרה נתביישה , " נמשכים צעירים אל הברק הזר והמסנוור של החצוצרה ואל קול תרועתה הרמה , המחרישה את קול נגינתו העדינה של הכינור היהודי , אך מגלים במאוחר שהם נמשכו אל כלי נגינה גדול ויפה , אך נבוב ומאכזב . את רעיונותיהם הניטשיאניים של יריביו הצעירים ואת סגנונם הקולני דימה לתרועת חצוצרה - לקולותיהם הרמים והנכריים של המלחמות , שירי הלכת הצבאיים , הטקסים , המשתאות והקונגרסים המדיניים . את נגינתם השקטה שלו ושל רעיו

הקיבוץ המאוחד

ספרא : בית הוצאה לאור - איגוד כללי של סופרים בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help